ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Hammarberg och Karin Persdotter  (läst 99 gånger)

2024-07-05, 17:34
läst 99 gånger

Utloggad Henrik Lindgren

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 17:59
    • Visa profil
Hejsan. Jag har lite till och från försökt finna föräldrar till en Jonas Persson som dör i Gröndalen, Kristdala 1812-02-13 (Kristdala C3 sidan 301). Enligt dödsnotisen så heter föräldrarna Pehr Hammarberg (soldatnamn?) samt Carin Pehrsdotter.
Jag har sökt i husförhör för att finna vart och när han är född utan att lyckas(Där står 1743), däremot finner jag en Jonas Persson född i Kristdala 1745-07-16 dock utan hänvisning till föräldrar vad jag kan se (Kristdala C2 sida 63).
I vigseln melllan Jonas Persson och Kierstin Larsdotter 1769-07-16 (Kristdala C2 sida 303) Har jag svårt att tyda vart de skulle komma ifrån.
Om någon av er skulle ha information om dessa personer samt vart Jonas skulle kunna vara född skulle jag vara väldigt tacksam! Tack på förhand!

2024-07-06, 09:47
Svar #1

Utloggad Birger Bring

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-07-06, 11:26
    • Visa profil
Hej Henrik,

I vigselnotisen från 1769-07-16 står:
Drängen Jonas Pehrsson i Färsjömåla (Färgsjömåla) och pigan Kjerstin Larsdotter i Höckhult.

Färgsjömåla är en numera obebodd gård under Malghult och Höckhult är en by i socknens södra del.
 I avsaknad av husförhör tidigare än 1785 är det lite svårt att följa dessa personer bakåt. I Veine Sjöös bok Historik över fem byar i Kristdala socken, som också behandlar Höckhult, finns ingen gårdsägare Lars med en dotter Kerstin som skulle passa in. Återstår då möjligheten att Kerstin kom från något torp under Höckhult – sådana fanns det gott om. En möjlighet är torpet Stora Rör där det fanns en torpare Lars Larsson född omkring 1720 med dottern Kerstin född 1746.

Man ska observera att det finns en Kerstin Larsdotter som dör i Gröndalen, Kristdala 1812-05-10 66 år gammal med anförvanter Lars Larsson och Marja Larsdotter. Tyvärr tycks det inte finnas någon bouppteckning bevarad.

Med dessa uppgifter kan man ju inte fastslå att detta är vår Kerstin även om en del tyder på det.   

Birger

2024-07-09, 18:43
Svar #2

Utloggad Henrik Lindgren

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 17:59
    • Visa profil
Hej Henrik,

I vigselnotisen från 1769-07-16 står:
Drängen Jonas Pehrsson i Färsjömåla (Färgsjömåla) och pigan Kjerstin Larsdotter i Höckhult.

Färgsjömåla är en numera obebodd gård under Malghult och Höckhult är en by i socknens södra del.
 I avsaknad av husförhör tidigare än 1785 är det lite svårt att följa dessa personer bakåt. I Veine Sjöös bok Historik över fem byar i Kristdala socken, som också behandlar Höckhult, finns ingen gårdsägare Lars med en dotter Kerstin som skulle passa in. Återstår då möjligheten att Kerstin kom från något torp under Höckhult – sådana fanns det gott om. En möjlighet är torpet Stora Rör där det fanns en torpare Lars Larsson född omkring 1720 med dottern Kerstin född 1746.

Man ska observera att det finns en Kerstin Larsdotter som dör i Gröndalen, Kristdala 1812-05-10 66 år gammal med anförvanter Lars Larsson och Marja Larsdotter. Tyvärr tycks det inte finnas någon bouppteckning bevarad.

Med dessa uppgifter kan man ju inte fastslå att detta är vår Kerstin även om en del tyder på det.   

Birger

Tack Birger för uppgifterna! Det uppskatas :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna