ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skillnad i utflyttningsdatum och inflyttningsdatum  (läst 187 gånger)

2024-06-28, 12:25
läst 187 gånger

Utloggad Catrin Söderström

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-09-12, 09:35
    • Visa profil
Hej!

Jag undrar hur ni för in utflyttningsdatum och inflyttningsdatum i släktforskningen, när de skiljer sig åt? Gör ni en händelse för utflyttning från socknen, och en annan för inflyttningen i den andra socknen? Jag brukar göra en händelse för ny bostadsort, men vilket av datumen ska jag då använda? Jag tycker mig ofta ha sett att det kan skilja någon vecka mellan ut- och inflyttning. Hur gör ni? Behöver ett gott råd!  :) :) Vänligen Catrin

2024-06-28, 12:50
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7182
  • Senast inloggad: 2024-09-20, 18:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När man flyttade förr, så fick man en flyttattest från prästen i utflyttningsförsamlingen. Och sedan fick de flyttande själva vara 'brevbärare' och lämna in attesten till prästen i inflyttningsförsamlingen.

Datumet i utflyttningslängden är dagen då attesten skrevs ut, och datumet i inflyttningslängden är dagen då attesten lämnades in. Ibland kan attesten ha tagits ut i god tid innan flytten, men inte sällan ser man i attesten att man redan flyttat flera månader innan attesten skrevs ut. Och likaså kan det ta olika lång tid att sedan lämna in attesten i den nya församlingen.

Inget av de båda datumen säger alltså när man egentligen flyttade. Själv skriver jag bara vilket år man flyttade.
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-06-28, 14:33
Svar #2

Utloggad Catrin Söderström

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-09-12, 09:35
    • Visa profil
Tack så mycket för svaret! Då förstår jag varför det är så olika lång tid emellan ut- och inflyttningar! Jag har också kommit fram till att skriva året, eller året och månad.  :) :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna