ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkträd på Ancestry och My heritage , så mycket felaktiga uppgifter  (läst 338 gånger)

2024-06-27, 09:54
läst 338 gånger

Utloggad Sonja Sjöstrand

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-06-30, 07:21
    • Visa profil
Hej

Försöker släktforska på nätet man hittar så mycket träd som man kan använda sig av.Men efter några års forskande har jag insett att det är så mycket felaktig information och nästan inga källhänvisningar.Så trist eftersom alla har inte möjlighet att sitta på arkiv och forska. Man  kan ju söka digitalt på Riksarkivet men mycket hittar man inte och då undrar man ju var informationen kommer ifrån.Tycker det är rätt allvarligt för det kan ju bli väldigt fel historiskt.

Vore intressant att höra lite synpunkter på detta.

2024-06-27, 12:26
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-06-27, 14:49
    • Visa profil
Som f.d kursledare kan jag bara hålla med dig. Min standardtes på kurser var alltid: lita aldrig på en uppgift som du ser på konversationer på nätet. (men det kan vara ett bra tips/uppslag). Det är först när du själv läser originalkällan du kan skriva in uppgiften i din forskning. Och detta fäster ju även vikten av att i din forskning skriva in källhänvisning var uppgiften hämtats ifrån.

Att 15-20 olika personer (okritiskt) skrivit in felaktig uppgift ökar inte trovärdigheten; de kan ju alla ha kopierat varandra och således mångfaldigat felet.

/Ulf Holmberg.

2024-06-27, 13:59
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2394
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 19:32
    • Visa profil
Hej på er

Jag har släktforskat i många många år och sett utvecklingen av det bli bättre och enklare att göra. Håller med er båda man måste kunna kolla uppgifterna i kyrkoböckerna innan man skriver in dem i sin forskning.  Jag ha AD och Riksarkivet mycket bra

Ulla :-)

2024-06-30, 07:21
Svar #3

Utloggad Sonja Sjöstrand

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-06-30, 07:21
    • Visa profil
Jo det är bra att så mycket är digitaliserat, men det kan bli väldigt fel om många använder sig av andras släkträd. Tex den här släktingen till mig som finns i massor med släktträd påtex My heritage,Johan Pedersen Falch , alla uppger att han är en Falch men finns inga arkiv handlingar och då om hans föräldrar, är han en Faclch så finns mycket intressant i den släkten. Alla uppger samma föräldrar vilken kan vara så men inga källor.

https://www.myheritage.se/research?s=19180372&action=query&formId=master&formMode=1&qname=Name+fn.johan+fnmo.2+fnmsvos.1+fnmsmi.1+ln.pedersen%2F3falch+lnmo.3+lnmsdm.1+lnmsmf3.1+lnmsrs.1

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna