ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jungberg, Skåne ?, 1700 tallet.  (läst 1007 gånger)

2002-01-06, 00:07
läst 1007 gånger

carsten fischer

Hej
 
2 brødre Andreas og Daniel Jungberg dør i København i perioden 1784 til 1797.
 
Andreas er hårskører (militær erhverv)
Daniel har været ved Livvagten.
 
Daniel er ungefähr født 1745.
 
Deres far hedder Christopher til fornavn.
 
Ved at Jungberg (Ljungberg) er et udpræget soldaternavn.
 
Formoder at denne slægt har sit udspring i Skåne ?
 
Nogen som har kendskab til denne slægt ?
 
mvh
 
Carsten Fischer

2002-01-06, 13:42
Svar #1

Erik Kjellsson

Jungberg/Ljungberg är kanske snarare ett utpräglat hantverkar- och köpmansnamn och torde finnas i alla delar av Sverige. Jag har observerat en grovsmed och en viktualiehandlare i Göteborg på 1700-talet (men vet inget annat om dem än vem de var gifta med och namnet på ett barn).

2002-01-06, 18:27
Svar #2

Erik Kjellsson

Jag skulle kanske ha tillagt att soldaters barn sällan använde faderns soldatnamn som sitt efternamn. Om en soldat som hette Per fått namnet Jungberg så kallades barnen alltså vanligen Perssson och Persdotter.  
 
Dock - om en son till en soldat blivit hantverkare eller köpman och ville ta ett mera särpräglat namn, så kunde det naturligtvis ligga nära till hands att välja faderns soldatnamn.

2002-01-09, 21:06
Svar #3

carsten fischer

Hej Erik Kjellsson
 
Takker mange gange for dine svar.
 
mvh
 
Carsten Fischer

2002-11-05, 20:36
Svar #4

Utloggad Ingrid M. Wolke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 17:11
    • Visa profil
Carsten Fischer
 
Jag har också problem med en eller kanske flera Ljungbergare, har dock ingen Christopher. Jag har samlat en del lösa trådar, som jag ska följa vidare. Jag delar gärna med mig, du får själv sortera och sätta dem i ordning.
 
Tuve Ljungberg född 1795 12 25 på Ljusekullen, Bosarp(M); Far: Wargeringskarlen Åke Ljungberg.
 
Anders Ljungbergs hustru Ludze avlider 62 år gammal 1737 10 30 i Riseberga(L).
 
Anders Ljungberg avlider 46 år gammal 1746 06 08 i Riseberga(L).
 
Artilleriekarl David Ljungberg och Brita Svensdotter från Damsgården, Riseberga(L) vigs 1751 12 25 i Riseberga(L).
 
Ryttaren Anders Ljungbergs son Åke föds  
1744 04 29 i Slättåkra, Riseberga(L).
 
Per Ljungberg föds 1784 i Härsnäs, Röstånga(M).
 
Ständige ryttaren Nils Ljungbergs son föds  
1713 05 17 i Ljung, Riseberga(L).
 
Anders Ljungberg och Elna Jöransdotter vigs 1792 i februari i Riseberga(L) eller Röstånga(M) eller Färingtofta(L) (Har tyvärr glömt att notera var jag fann den uppgiften)
 
Salig Anders Ljungbergs son Anders christnas  
1746 12 07 i Riseberga(L).
 
Anders Ljungbergs son Påhl eller Pehr christnas 1741 09 20 i Riseberga(L).
 
Anders Ljungberg Och Bängta Nilsdotter vigs  
1740 11 23 i Riseberga(L).
 
Petter Ljungbergs dotter christnas 1739 11 18 i Riseberga(L).
 
I Riseberga har jag funnit David, Anders (2st),
Nils, Per, Petter och Sven från mitten av 1600-talet till mitten av 1700-talet, du kanske finner ännu mera där.

2002-11-05, 21:22
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Jag har inte heller någon Christoffer Ljungberg som passar med Carstens uppgifter, men kan kort nämna att många av Ingrids nämnda personer, somliga blev skogvaktare, härstammar från Per Andersson (1654-1709) i Ljungby, Riseberga. Namnet är alltså taget av den platsen. Det finns även en by som heter Ljung i Riseberga, som kan förklara namnfrekvensen i socknen. Över huvud taget är det ett vanligt namn.  
 
Vilken av dessa är ditt problem, Ingrid, du nämner inte vem som är din?

2002-11-06, 20:14
Svar #6

Utloggad Ingrid M. Wolke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 17:11
    • Visa profil
Anders Berg.
 
Min problem-Ljungberg är Wargeringskarlen Åke på Ljusekullen, Bosarp. Jag har tagit upp honom med många och vid flera tillfällen. Jag tycker inte att han kan vara Anders Ljungbergs son som föds 1744, då hade han varit omkring 50 år vid Tuves födelse - ingen omöjlighet. Men - vargering var ju ursprungligen en reserv av ynglingar, upphävdes praktiskt taget 1791 och  upphörde vid 1809/10 års riksdag, så kanske en gammal Åke kallades vargeringskarl - men det krävs ju mycket mera för att addera någon till anorna.
Tuve avlider 1870 11 26 i Billinge(M), jag har sökt hans bouppteckning i vår och sommartingen 1871 utan resultat, finns den, så kanske den kan ge någon ledtråd - knappast troligt, Tuve är ju 75 år vid sin död.

2002-12-29, 12:37
Svar #7

carsten fischer

Takker mange gange for jeres svar.
Har først lige set dem her idag, da det ikke er hver dag jeg er inde på denne gruppe.
 
Umiddelbart siger det mig ikke noget.
 
Jeg har massevis af Jungberg/Ljungberg navne samlet fra hele Danmark for om muligt at sætte de forskellige Jungberg familier sammen her i Danmark for at måske ad den vej at finde frem til mine egne Jungberg problemer.
 
mvh og Godt Nytår
 
Carsten Fischer

2005-02-04, 18:47
Svar #8

Birgitta Nilsson

Jag söker efter Anders Ljungberg född 1743-08-24:s födelseplats( födelsetid kommer från husförhörslängd och flyttattest). Anders var inspector på Åhs kloster på 1780-talet. Han gifte sig med Anna Britta Jonasdotter i Värö sn och de fick fem barn och flyttade från Värö till Grimeton sn 1790. Jag har inte ännu hittat Anders födelse i någon födelsebok. Inspectorer kunde vad jag förstår flytta ganska långt. Kanske kommer han från Skåne?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna