ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mormorsfar  (läst 546 gånger)

2024-06-25, 08:52
läst 546 gånger

Utloggad Katarina Johansson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-07-01, 01:26
    • Visa profil
Kan jag lösa släktgåtan?
I min släkt har jag en man som är gift med två av min mormorsmors systrar. Från första giftet 1911 och efter moderns död finns det en son som nämns som hustruns oäkta född 1906, i äktenskap två 1915 är första född innan äktenskap, men faderskap erkänt, de får tre barn 1914-16-19. Tredje giftet barnlöst.
Min mormor födds 1910, oäkta inga erkännande har jag hittat, men det har florerat ett rykte att samme man även skulle vara mormors far, ett rykte som ej kommer från mormor, utan från mormorsmors bror (9år när mormor föddes) sonson. Eftersom mammas släktforskning nu utarmats, med hjälp av MyHeritage lätthet att klicka och godkänna utan källor, har detta blivit en spridd "sanning".
Hustru två har en dna-testad ättling, men MyHeritage antar inte att vi är släktingar via systrarna utan genom mannen, trotts att mannen ej är angiven hos mig och båda har vi systrarna på plats. Kan jag lösa gåtan? Eller är den omöjlig då det gäller två systrar och samma man?

2024-06-25, 11:45
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2394
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 19:32
    • Visa profil
Hej Katrina

Jag har inte sökt efter släktingar på någon av våra siter som är till god hjälp, med det verkar vara ganska rörigt med din släkt, mitt råd är att börja med "gammaldags släktforskning"
Följa en person i taget notera alla källor, kolla vem som gifter sig med vem, följ dem till du hittar dem som avlidna kanske det finns bouppteckningar de kan också ge svar på frågor.

// Ulla :-)

2024-06-25, 11:48
Svar #2

• Anbytare **
    • Visa profil
Det är gjort från 1600-tal till 2020-tal med alla källor, har restaurerat mammas forskning med källor, nu är det DNA som är sista ledet, mormor har inget erkännande faderskap bara ryktet.

2024-06-28, 18:14
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-07-13, 13:14
    • Visa profil
Hustru två är alltså en syster? Men kan man se på MyHeritage hur man är släkt? Eller match med någon ättling till mannen, som inte kommer från systrarna?

hälsn Ingrid Be
Olof och Ingrid Bergström

2024-06-28, 18:23
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5335
  • Senast inloggad: 2024-07-13, 22:07
    • Visa profil
Lösningen är att via DNA hitta andra släktingar till mannen, från hans syskon eller föräldrars syskon. Någon som är släkt med honom men inte någon av systrarna han var gift med. Kommer hans släkt från en annan bygd än systrarna underlättar det mycket eftersom det annars kan finnas släktskap längre bak som kan förvilla DNA-resultaten. 

2024-06-28, 19:25
Svar #5

• Anbytare **
    • Visa profil
Han har 9 syskon så jag får fortsätta det spåret, för inser vikten att ha någon som ej är syskon med mormor

2024-06-28, 19:32
Svar #6

• Anbytare **
    • Visa profil
Hustru två är alltså en syster? Men kan man se på MyHeritage hur man är släkt? Eller match med någon ättling till mannen, som inte kommer från systrarna?

hälsn Ingrid Be
Mormorsmor har två systrar som båda varit gifta med honom, tyvärr inga barn med den obesläktade fru nummer 3. Jag fick ju ett förslag att släktforska på mannens syskon, kan ju hitta någon levande som vill hjälpa med ett dna test

2024-06-28, 20:45
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-07-13, 13:14
    • Visa profil
" men MyHeritage antar inte att vi är släktingar via systrarna utan genom mannen" Hur ser du det?
Olof och Ingrid Bergström

2024-06-29, 04:30
Svar #8

• Anbytare **
    • Visa profil
" men MyHeritage antar inte att vi är släktingar via systrarna utan genom mannen" Hur ser du det?
Genom Myheritages skickar ut teorier hur vi är släkt och pekar på mormor > till mormor hos annans släkttavla som angett mannen som mormors far och sedan länkar vidare den vägen, istället för det uppenbara med systrarna.

2024-06-29, 08:45
Svar #9

Utloggad Kristina Rylander

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3720
  • Senast inloggad: 2024-07-09, 18:46
    • Visa profil
Myheritages theory of family relativity baseras på alla de släktträd som folk har lagt upp hos dem. Det kan du inte alls lita på och utgå ifrån. Kan ju vara helt galet.

2024-06-29, 10:09
Svar #10

Utloggad Ulla Lundell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2394
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 19:32
    • Visa profil
Hej på er

Jag tittade en gång på en site där min farfar var med, han var gift två gånger med första hustrun hade han tre barn (min far) ett av dem med andra hustrun hade han 2 barn. Den som hade skrivit detta hade inte kollat allt Alla barnen stod på hustru nummer två. Jag håller med Kristina här ovan

// Ulla:-)

2024-06-29, 17:34
Svar #11

• Anbytare **
    • Visa profil
Myheritages theory of family relativity baseras på alla de släktträd som folk har lagt upp hos dem. Det kan du inte alls lita på och utgå ifrån. Kan ju vara helt galet.
Var ju precis det jag sa, avisar alla som jag inte kan följa med verifierad ana

2024-06-29, 17:38
Svar #12

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej på er

Jag tittade en gång på en site där min farfar var med, han var gift två gånger med första hustrun hade han tre barn (min far) ett av dem med andra hustrun hade han 2 barn. Den som hade skrivit detta hade inte kollat allt Alla barnen stod på hustru nummer två. Jag håller med Kristina här ovan

// Ulla:-)
Nu är det så att dessa tre systrar och deras barn har jag via arkiv-digital verifierat ända ner i födelseboken, så glöm att jag litar på MyHeritage, däremot var ursprungsfrågan om jag kunde lösa med dna på annat sätt, här har jag fått rådett att forska på hans syskon och på så sätt hitta levande linjer utan dna från mormorsmor eller hennes systrar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna