ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erland och Tora i Hinneryd Östergård omkring 1650-talet och framåt  (läst 96 gånger)

2024-06-23, 23:06
läst 96 gånger

Utloggad Stefan Gelow

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2024-10-16, 00:01
    • Visa profil
Hej!

Jag har hittat Erland och Tora i Hinneryd, troligen Hinneryd Östergård i mantalslängden 1653. Åtminstone Erland kan hittas där åtminstone till 1670-talet. Såvitt jag kan avgöra är de troligen föräldrar till åtminstone Sven Erlandsson och Gissle Erlandsson i Hinneryd Östergård och det finns förmyndarkopplingar som också tyder på att de är föräldrar till Rasmus Erlandsson i Gunghult Norregård. Erland är inte ett så vanligt namn i Hinneryd och Gissle och Rasmus ännu ovanligare.

Vad jag skulle vilja få fram är deras respektive patronymikon. Jag verkar inte kunna hitta dessa, även om jag misstänker att åtminstone Erlands borde gå att hitta om inte annat i någon domboksnotering. Om någon haft större lycka än vad jag haft får ni gärna meddela mig!

/Stefan Gelow

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna