ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märklighet i Skatteverkets personbild  (läst 201 gånger)

2024-06-15, 17:50
läst 201 gånger

Utloggad Andreas Nordström

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 15:30
    • Visa profil
Hej,

Jag har stött på en märklighet i ett par personbilder som jag nyligen beställde från Skatteverket. Eftersom personerna är i livet har jag anonymiserat min beskrivning.

I mannens personbild finns en son född 2011. Som typ är "B" angivet vilket indikerar bilogiskt barn. Men i fältet "from" är årtalet 2013 angivet. Mannen blev alltså registrerad som far till sitt barn först några senare.

Min teori är att detta beror på reglerna i föräldrabalken. Mannen var ogift vid barnets födelse och presumerades därför inte vara far till barnet.

Faderskapet har istället fastställts genom dom eller bekräftelse och detta gjordes först 2013.

Vad tror ni? Kan min teori stämma?

2024-06-16, 14:57
Svar #1

Utloggad Erik Stenhols

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-07-14, 21:14
    • Visa profil
Som du skriver bör vi nog inte rota i levande personers uppgifter, framför allt inte barn så unga som 13 år gamla.
Det som har hänt är att SKV har registrerat en faderskapsutredning, barnets födelseuppgifter har de givetvis.
Någon av föräldrarna har inte erkänt fadern som far till barnet och då har en faderskapsutredning visat att fadern är far.
Då får barnet en fader registrerad 2013.
Om inte föräldrarna står som gifta i din personbild du har fått så är detta en ganska säker förklaring.

2024-06-16, 15:30
Svar #2

Utloggad Andreas Nordström

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-06-16, 15:30
    • Visa profil
Det har du rätt i. Jag kan inte hitta något sätt att ta bort inlägget, men har åtminstone ändrat det så att bara årtalen finns kvar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna