Vi fortsätter att trava i den här tråden:
För en stund lämnar vi Tolftes i tråden och går till en fiktiv by. Jag vill se om jag har förstått det här rätt:
Under, låt säga 1700-talet bildas en by på 4 gårdar. Byn får av socken tilldelat 24 tunnland (en miniby, jag vet). Denna gård är belägen i Kopparbergs län, vilket är av vikt här.
Varje gård har fått tilldelat en kvot på 6 tunnland vardera. Tegarna är härom okända just nu.
Om jag har förstått det hela rätt, härifrån, bildar dessa 6 tunnland en fastighet/hemman.
Bonden Andersson som är hemmansägare för fastighet Nr 1 låter avstycka 2 tunnland av sin jord till sina två söner, Hans och Karl.
Vardera har nu varsitt hemman på 1 tunnland. Prästen har registrerat att dessa ligger ihop på Nr 1, Nr2, Nr3.
Vi har här gjort en hemmansklyvning, eller hur? Ett hemman har blivit tre fastigheter. Är det rätt?
Storskiftet kommer och åboinventering görs, byalag fastställs och revning utförs. Byamännen i samröre med lantmäteriet kommer fram till att dessa 24 tunnland inom byn består.
Besuttenhetstalet sätts till 4 tunnland för denna by. Bonden Anderssons hemman erhar nu full besuttenhet på 4 tunnland och får storskiftesbeteckning Nr 1 Lit A. Bonden Hans och hans bror Karls hemman är obesuttna, då de båda har 1 tunnland vardera och uppnår inte besuttenhet. Dessa hemman blir då subfastigheter till Nr1 Lit A. Stämmer det? Har jag förstått detta rätt?
Bonden Eriksson kommer till bonden Andersson och vill köpa mark. Bonden Eriksson ansöker om lagfart för fångst av 12/40 tunnland av Nr1 LitA för låt säga 100 riksdaler.
Om jag förstår det rätt är detta en sämjedelening utförd genom laga skifte. Bonden Eriksson får härmed en kvotandel av Nr1 Lit A.
Fastigheten är inte avstyckad, men noterad som en andel i jordeboken eller lagfartsboken.
Har jag förstått det rätt?
Bonden Andersson är fortfarande fullt besutten med 4 tunnland på Nr 1 Lit A, men har "hyrt ut" 12/40 tunnland till Bonden Eriksson.
Stämmer det?
Bonden Persson kommer sedan till Bonden Andersson och ber om en jämkning av en teg som ligger i vägen för Perssons brukande av sin angränsande teg. Bönderna kommer överens om att Persson får använda dessa 4/40 tunnland som sina.
Vi har nu en privat sämjedelning utan lagfart och myndighetsansökan, eller hur?
Har jag förstått det rätt?
(OBS. Vi befinner oss fortfarande inom Kopparbergs län och en by som inte följer diverse förbudslagar som kom mellan 1790-1859)
Källorna för dessa teorier är:
SOU1931:19; betänkande- Lag om särskilda bestämmelser för delning av jord å landet inom vissa delar av Kopparbergs län mm.
https://weburn.kb.se/metadata/040/SOU_511040.htmROHDE 1941; Om fastighetsindelningen och dess betydelse,
https://juridikbok.se/books/pdf?url=20cbaef9-be6e-409e-b8ec-e99e49eba8b5.pdf