ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Joen Jeppsson, Höghult, Huaröd sn (L)  (läst 1828 gånger)

1999-01-21, 21:43
läst 1828 gånger

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Jag söker kontakt med forskare som i Huaröd sn (L) stött på Joen Jeppson i Höghult. Han levde i mitten på 1600-talet och var gift med Bolla Persdotter. Paret hade minst en son vid namn Per Joensson som flyttade till Östra Sallerup sn (M) i början på 1700-talet och bosatte sig på gården Gummarp nr.2.

1999-03-01, 21:58
Svar #1

Astrid Ytter

Hej Susanne!
Jon Jeppsson i Höghult d1727 bg12/2,en ärlig och redelig sockenman,88 år 4 mån.     C:1
Bolla Persdotter död i Skillingtorp (hos sonen Truls)1733 bg.16/7, 90 år.
Jons fader Jeppe Trölsson i Höghult,död 1692.C:1.
enl.Gärds härads Dombok, varit gift i 36 år med sin hustru Johanna Jonsdotter från Abullberg,Huaröd sn.de haft tillhopa 11 söner och 1 dotter. Vid Ting 1684 29/1 nr12.blev bonden Jeppe Trölsson dömd till blodskam efter Guds Lag,att plikta med livet och huvudet med en yxa avhuggas.Han hade,som enkeman,fått barn med Elna Andersdotter,sin Sal.hustrus Brodersdotter,även Elna fick samma dom.Vid extra Ting 1685 14/12 meddelas att Göta Hovrätt 1685 26/6 fastställt samma dom. De bör trots allt ha blivit benådade, för Jeppe finns med i mtl 1691 och db 1692.
  Hälsningar Astrid Ytter

1999-03-17, 22:02
Svar #2

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Tack Astrid för upplysningarna om Jon Jeppsson. Mycket intressant med hänvisningarna till domböckerna. Har du upplysningar om vad Jeppes 12 barn hette? Min ana är Joen Jeppssons son Per Joensson född ca.1673 och som gifte sig 1701 med Hanna Nilsdotter född i Finnhult, Bosjökloster sn. Paret bosatte sig därefter på Gummarp nr.2 i Östra Sallerup sn. Kanske har vi fler anor gemensamt alt. kan dela fler upplysningar om Joens ättlingar. Hör av dig till mig på min E-post adress: susanne.gustafsson@mbox303.swipnet.se eller här via Rötter. Hälsningar Susanne

1999-03-19, 23:12
Svar #3

Astrid Ytter

Hej Susanne!  Jon Jeppsson, hans bröder och senare
deras barn är alltid dopvittne till mina anor
Bonde Isacksson 1651-1724 i Stensma nr4 och Olof Bondesson 1674-1742 i Brännestad nr 3,Huaröd sn.
Det finns antagligen flera samband mellan dessa släkter,men är inte riktigt säker på hur? Det är några år sedan jag ägnade mig åt Huaröd sn,och har ej detta material i dator,men här några fler uppgifter.Per Joensson har sin syster i granngården. Vigda i Huaröd 1699 26/12 enkling Anders Andersson i Gummarp (nr1) och Inger Jonsdotter i Höghult.
Några av Joen Jeppssons syskon:
Henrik Jeppsson 1641-1721 i Huaröd nr4.
PerJeppsson i Abullaberga,Huaröd sn
Ola Jeppsson 1665-1698 i Abullaberg        
Isack Jeppsson i Borråkra,Degeberga sn
Elna Jeppesdotter vigd 1694 16/11 med enkling Måns Olsson i Tolseröd,Degeberga sn.
  och så ett av mina ?? om  
Nils Jeppsson i Skärhus,Långaröd sn f.ca 1648 är
en son till Jeppe Trulsson i Höghult?  och om
min mm ff ff f Olof Bondessons hustru Elsa Nilsdotter är dot.t Nils Jeppsson? Hans döttrar från Skärhus är dopvittne när Olof o Elsas barn döps i Huaröd.
Hälsningar Astrid Ytter

1999-04-18, 15:44
Svar #4

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Astrid. Tack för de senaste uppgifterna. Har nu i Färs härads dombok stött på en person som jag tror är ytterligare ett av Jeppe Trulssons barn. Det gäller Håkan Jeppsson som 1727 uppges vara gammal och bo inhyses hos sin svärson Jöns Strickarsson på Skepperöd nr.2 i Långaröd socken. Har du några uppgifter på honom innan? Han uppges i domboken ha tre döttrar: Elna, som är död och som varit gift med ovannämnda Jöns Strickarsson, samt Ingar och Kerstina som är gifta med Bengt och Per Johansson i Höghult, Huaröd sn. Hälsningar Susanne

1999-05-11, 19:34
Svar #5

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Jag har hittat ytterligare information om vår gemensamme anfader Jeppe Trulsson som jag hoppas att du kan bekräfta eller dementera. Forskningen är till största delen baserad på mantalslängder. 1691 hittar jag Jeppe Trulsson på Höghult nr.3 tillsammans med hustrun Margareta. Gifte han om sig efter första hustruns död och flyttade han till nr.3 efter det att Jon Jeppsson övertagit nr.1? Samma år finns på Höghult nr.4 brukaren Truls Jeppsson med hustru. Är han ytterligare en av de 11 sönerna? Tidigare, 1659, finns det i Höghult två gårdar. Den ena är delad i två halvor och de två halvorna brukas av Jeppe Trulsson respektive Tyke Trulsson. Jag anser dessa bägge vara bröder. Vad tror du? Som inhyses på Tyke Trulssons halva finns även Karin, Trulses. Jag tror mig här kunna dra slutsatsen att Truls och hans hustru Karin brukat den ena av två ursprungliga helgårdar i Höghult och att den sedan delats mellan bröderna Jeppe och Tyke. Vad anser du om den teorin? Ser fram emot att få höra dina åsikter, hälsningar Susanne

1999-05-19, 08:20
Svar #6

Gertrud Rietz

I Kristianstadsbygdens släktforskarförening finns en medlem från Lund, som har forskat på Joen Jeppson Höghult. Du kan kontakta mig, Gertrud Rietz, så får du namn och adress för han har inte dator.

1999-05-21, 23:04
Svar #7

Astrid Ytter

Tack Susanne för senaste inlägg. Håkan Jeppsson var för mig okänd, skall ha hans döttrar i åtanke i fortsättningen. Jeppe Trulsson är tydligen någon gång mellan 1685-1689 gift 2:a med Margareta Nilsdotter. Hon förekommer 1705 som dopvittne: Margareta Sal.Jeppes. I Huaröd C:1 hittade jag: födde 1689 Hanna eller Karna? Jep Trulssons i Höghult, och född 1692 18/6 Bolla  
Sal.Jep Tröls och Margareta Nilsdotters i Höghult.Bars till dopet av Kerstin Tröls Jeppssons i Åkershus.(gatehus Nr4 i Höghult).
1692 d 2:a söndagen efter trettondagen blev Jep Trulsson i Höghult begraven Noran västan för kyrkan hans Lägerstad.
Tyvärr saknas åldersuppgift, men han bör ha varit c:a 70 år. Förutom 12 barn med 1:a hustrun Johanna, fick han 3 oä barn med olika mödrar, och så 2 barn med 2:a h Margareta, alltså 17 barn och de flesta tycks uppnått vuxen ålder. Antagligen är Tröls Jeppsson i Åkershuset en son, död 1693.
 
Ang.Mtl och dess personer, har jag haft samma tankar som Du. Är dock tveksam till att denna Karin är moder till Jeppe, eftersom namnet Karin förekommer så sparsamt i Jeppes stora efterkommande släkt. Där är det Elna o Hanna som dominerar. Truls kan ju varit gift flera gånger. I Mtl.1646 och Domb.1649 finns Tröls i Höghult.
Mtl.1663:Tyke Trulsson Höghult 1/2 Christlig-
hetens Gods,Kanikergods under Lund.
         Per Olofsson Höghult 1/2  Frälsehemman
                                  Ebbe Ulfeldt.
Mtl.1671:Tyke Trulsson Höghult 7/16 Christlighet.
     och Olov Andersson            
         Jeppe Trulsson Höghult 7/16 Frälsehemman
                               
Höghult är tydligen arrendegårdar.
Vad som gällde för Gårdarna före år 1658 kanske det finns någon som har kunskap om, och vad är Gatehus och Fester?
 
Hälsningar Astrid och ring gärna 0587/109 88.

1999-05-27, 21:17
Svar #8

Astrid Ytter

Hej Susanne! Enl.Mtl 1646 och 1649 finns Joen i Abeldbiere, och 1656 Joen Pedersen i Abuldbiere.
 
Aktuella personer, när Du läser Färs härads dombok:Syskon till Johanna Joensdot.i Höghult,
Peder Joensson i Ulatofta nr1?,Ö Sallerup sn, d1696,91 år, och
Syne (Signe) Joensdotter gift m Olof Mårtensson i Skärhus nr4,Långaröd sn.
 
I Skärhus nr2 finns 1703, söner till Jeppe?
Nils Jeppsson 55år,h Kerstin 50år,dött.Elna 13år och Bengta 11år.
Torkel Jeppsson 53år,h Gertrud 50år,dot.Inger 15år.
Det senare ur Ö Sallerup L1A:1. Hälsningar Astrid.

1999-06-05, 20:56
Svar #9

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Hej Astrid!
Tack för de nya uppgifterna. Ska se om jag kan finna ut mer om de nya personerna. Hittar Olof Mårtensson i Skärhus 1658-1676. Han är född på gården, ogift 1658 och son till Mårten Wigg? Mårten har inget sonnamn och namnet är svårläst. 1672 inhyses Mårten med noteringen utfattig. I Mtl 1659 finns inte Joen Pedersen kvar på Abeleberg. Gården, omfattande 1/2 mtl, brukas då av en Peder Olsson med hustru. En svärson? På gården inhyses en Olof Frisk, möjligen Peder Olssons far. Per Olsson finns kvar på gården 1691 tillsammans med sin hustru Bolla och en kvarboende dotter Else. Per och hustrun noteras vara gamla och skröpliga. I Mtl 1672,1676 för Ulltofta hittar jag ingen Peder (Per) Joensson. 1691 dyker Nils och Torkel Jeppsson upp i Skärhus. Båda är då gifta. Måste tillägga att Håkan Jeppsson känns mindre trolig som son till Jeppe Trulsson efter att jag sökt i Majvi Holmgrens databas. Hennes forskning är baserad på Anders Olssons noteringar, även han en ättling till Jeppe. Men mer forskning återstår...
Vi hörs, Susanne

2005-10-18, 17:40
Svar #10

Utloggad Bo Hellborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2008-08-09, 09:12
    • Visa profil
Hej Astrid Ytter,
 
Jag heter Bo och min farfar kom ifrån Stensma i Huarös. Jag har mycket gamla foton och Memoarer från Jularna i 1860 talets Huaröd.
Jag är intresserad av mycket där ifrån.

2016-12-07, 18:59
Svar #11

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Undrar om jag då också är släkt med Jeppe T? Har min anfader Måns Olsson i tolseröd, hustru Elna med okänt efternamn, som får sonen Jeppe 1696.
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna