ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömsten, fd styrman i svenska flottan  (läst 248 gånger)

2024-04-17, 20:22
läst 248 gånger

Utloggad Michael Tillander

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2025-05-15, 20:37
    • Visa profil
Min mffmf Isak Otto Strömsten, f 1783-09-30 i Långaryd, Småland och d 1848-09-05 i Vasa, Finland, var innan han kom till Vasa "sjökapten och f.d. styrman i Svenska flottan" (Anneli Mäkelä, Vaasan historia III). Isaks far Otto Magnus Strönsten, kronobefallningsman, dog 1784, så det var modern, Britta Elisabet Sandahl, som uppfostrade honom. Isaks morfar hade varit präst i Göteborgs amiralitetsförsamling, och hans mormor Katarina Elisabet Raab, härstammade från en lång rad sjöofficerare, så den maritima bakgrunden fanns där.

Min fråga är: I vilka källor kunde man möjligen hitta något om hans karriär i flottan? Jag har tillgång till Arkiv Digital.

Michael Tillander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna