ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Johan Skog i Bredgården, Hällestad  (läst 45 gånger)

2024-04-02, 19:16
läst 45 gånger

Utloggad Helena Johansson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej!

Soldat Johan Skog född 1807 (i Skölvene?)och h.h Anna Maria Jonsdotter, född 1802-02-11 i Galtholmen, Od (P) fick följande barn i Bredgården, Hällestad (P):
August  1832-09-19
Charlotta (Lotta), 1835-02-22
Anders Johan, 1838-01-14
Walfrid, 1840-12-04
Gustaf, 1844-02-17
Carl  (min ana), 1846-12-07

Som dopvittnen vid barnens dop nämns:
Anders Johansson, dräng Johan Jonsson, Hustru Maja Matsdotter, piga Cajsa Magnusdotter, Magnus Mattsson, dräng Johan Andersson, Hustru Anna Petersdotter, piga Cajsa Carlsdotter, G.L. Lind???, dräng Joh. Svensson, piga Anna Larsdotter, Anders johansson, Hustru Elin Nilsdotter, Joh. Svensson,  piga Maja Magnusdotter,  Hustru Johanna Ericksdotter, piga Johanna Johansdotter.

Jag undrar om någon vet hur alla dessa dopvittnen är relaterade till föräldrarna?
Modern Anna Maria Jonsdotter är dotter till soldaten Jonas Bengtsson Spak i Galtholmen i Od.
Fadern Johan Skog, ska enligt centrala soldatregistret hetat Månsson i efternamn. I alla källor jag stött på står att han
var född 1804-04-10 i Skölvene (P), men det finns ingen Johan född exakt där och då. Däremot en Johan född 9 maj 1807 i Gamlegården, Norra Säm (P).
Hans föräldrar var i så fall Måns Larsson och Cajsa Larsdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna