ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husar vid Kronprinsen, Hjalmar Petterson.  (läst 384 gånger)

2007-08-08, 13:27
läst 384 gånger

Marcus Borstrand

Jag söker mer information om min mormors far Hjalmar Hagbert Pettersson.
 
Född: 1892-07-26, förmodligen i Ronneby.
Död: 1970-06-22 i Malmö av lungödem.
 
Han var husar vid Kronprinsens husarregemente i Malmö. Vid vilken tid vet jag inte men 1908 var han 16 år så det borde väl vara efter då nångon gång.
 
I gamla papper har jag hittat en visa som skrivits till Hjalmar på hans 65-årsdag. Jag har gjort ett utdrag ur denna visa om den delen som säger nåt om hans liv som militär:
 
När Hjalmar blivit vuxen, han kronans gosse blev
Men i stället för geväret så skötte han en slev.
 
Men kungens gosse han ej länge va
De hände sej en vacker da.
En officier han på truten slog
som somnade och Hjalmar tog.
 
Uti buren åkte han, men det tog han som en man,
för han hade inga stora pretantioner.
Till en cirkus sen han kom, de han tyckte bättre om
ty där fick han höra annorlunda toner.
 
Hur sant detta är vet jag inte, men hans ena dotter vill minnas nu på gamla dar att han efter sin tid vid Kronprinsens husarer var militär i Eskilstuna! Men det är ju möjligt att han fått avsked om han slått en överordnad på truten?
 
All information ovan har jag fått från min mormor, det vill säga Hjalmars yngsta barn, mer minns hon inte om hans husartid.
 
Jag ska skicka en förfrågan till Skånes Knektregister men det är kanske någon här som har information eller vet mer om var man kan leta!?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna