Forum > Genetisk genealogi (DNA)

Saknar min morfar

(1/1)

Gunnar Landén:
Hej!
Jag heter Gunnar Landén och min mor Signe född Hedin är född på Bollnäs BB 1916-08-28, hennes mor (min mormor) Karin Hedin är född 1890-09-10 på Bogården i Arbrå.
Jag har DNA-testat mig i FamilyTreeDNA och önskar hjälp med att försöka hitta min morfar, då min mor är född oäkta

Johan Möllerström:
Hej Gunnar,


Först och främst ska du ha väldigt mycket tur, men teoretiskt sätt kan det vara möjligt att hitta din morfar. Mycket beror på hur stor släktforskning du har gjort på din mors och fars sida och hur mycket DNA-träffar du har fått med personer du inte kan koppla till din mors sida, samt hur höga cM-värden dessa har.


Att låta en släkting på din fars sida och din mormors sida ta DNA-test kan också hjälpa att gruppera dina DNA-träffar. Allt för att kunna utsluta matchingar som inte är på din morfars sida.


Jag tog också ett DNA-test i FamilyTreeDNA men överförde det till Myheritage där jag fick fler träffar och kunde använda en bra autogrupperingsfunktion som underlättar när man försöker utröna vilka DNA-träffar som hör ihop tillsammans.


Sen när du väl har hittat olika grupperingar av DNA-matchingar ska du ju även ha tur att påträffa någon som funnits i samma område som din mormor.


Mvh Johan

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion