Forum > Genetisk genealogi (DNA)

Hamnade farmors far i klistret ?

(1/2) > >>

Lars-Olov Eriksson:

Min farmor föddes före moderns äktenskap så hennes far är eventuellt en annan än moderns make.
Jag läste, att man även inom släktforskning börjat använda DNA från igenklistrade kuvert ock påklistrade frimärken. Skulle jag ha användning för brev från farmor, död 1923 ?

Ingrid och Olof Bergström:
Har du prövat att testa dig själv eller din far? Om det skulle gå att testa brevet, måste du ha något att jämföra med. Kan inte skickas till de vanliga DNA-sidorna. Hade farmor barn i äktenskapet? Om du jämför dig själv med dem eller deras barn eller din far, om han lever, med sina syskon, borde du kunna se om det är en annan far. Vem blir nästa fråga.


hälsn Ingrid

Lars-Olov Eriksson:
Nej, jag har inte gjort någonting, inte prövat DNA-forskning ö h t. Det var mera ett infall sedan ett dösbo blivit aktuellt för inventering. När jag så undersökte om den inom kriminologin beprövade metoden med DNA-test av förseglad saliv kommit till användning inom släktforskningen och fann, att man på senare tid faktiskt börjat testa möjligheten, blev jag nyfiken.


Jag tar för givet, att jag måste testa mig själv, frågan är vad mera som skulle krävas. Jag antar, att det skulle vara lättare att utesluta en misstänkt farmorsfar än att hitta den verkliga bland en massa okända herrar. Skulle jag behöva ett test av en verifierad manlig ättling till den misstänkte fadern också ?


Så min fråga är väl av karaktären "är det idé att försöka, är ett eventuellt frimärksfynd värt något i sammanhanget ?"

Min farmor hade min far, min farbror och min faster äkta i sitt äktenskap. De är alla döda sedan evigheter tillbaka. Själv hade farmor minst tio syskon med samma mor. Farmors mor gifte sig sex månade efter födandet av farmor, vilket fått mig att misstänka, att hon faktiskt gift sig med den första barnafadern. Jag har möjligen inte uttömt möjligheterna att lösa problemet "pappersvägen" heller.

Ingrid och Olof Bergström:
Hann du se att jag la till litet i svaret? Jämföra dig och farmor visar ju bara att hon är farmor, som du inte tvivlar på. Ett brev från hennes (eventuelle) far skulle eventuellt kunna visa om ni är släkt. Men enklast att börja på vanliga sättet med dig själv och eventuellt levande släktingar. Då ser man hur mycket ni är släkt och du får en massa matcher att jämföra med. Har du en misstänkt far vore det bra med en släkting till honom. Kanske dyker upp på träfflistan utan att du behöver fråga. Men ser att jag tänkte litet fel i förra svaret. (Inte lätt.) Det var om farmor har syskon födda i äktenskapet, inte barn, som är intressant. Att jämföra hur mycket du är släkt med dem.

Lars-Olov Eriksson:
”Synd” för jag är intresserad av kriminologi ! Jag kan spara brev för eventuell framtida användning. Jag tänkte, att farmor ändå måste ha hälften av anlagen från sin far och jag ha fått teoretiskt en fjärdedel av dessa, gör en åttondedel av klistrets, men det kanske är en för svag koppling ?


Det är över trettio år sedan jag utforskade mitt fäderne (då kyrkböckerna låg i prästgårdarna). Sedan dess har jag lärt mig mycket om rättsväsende mm, så det vore naturligt att ta upp eventuella domstolsspår först.


Farmor hade ju många syskon, bröder och systrar, så det finns säkert ättlingar därute…. Jag antar att det bästa vore att hitta en levande sonsons son(son) till den misstänkte ? En släkting till min fru har lyckats styrka ett oäkta faderskap genom två fem- om inte sex-lediga agnatiska linjer till en adlig släkt. Jag hade redan nöjt mig med att leda förbindelsen i bevis m h a fördolda anteckningar av en komminister, namnskick, den aktuelle faderns enda besök hos den 25-årige oäkta sonen m m J

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion