ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Henning, Otto Gustaf född 1809 i Skåne?  (läst 600 gånger)

2002-12-11, 19:16
läst 600 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Ovanstående man kom endast ett par år gammal med sin moder till säteriet Torstorp i Grimeton sn (N). Moderns namn var Anna Ulrica (Ulla) Lundström, hon gifte sig här med säteriets trädgårdsmästare Johan Assarsson Rydell, bördig från Rydaholm (G) år 1812. Modern dog i barnsäng år 1822, 36 år gammal. När Johan Rydell gifte om sig, så flyttade styvsonen Otto Henning in på säteriet. Han påbörjade en militär karriär inom Kungliga Hallands infanteriregemente och blev så småningom kapten med boställe i Kålsgård, Mårdaklev sn (P).
Jag söker information om hans födelseplats och föräldrar för att på så sätt komma vidare bakåt i min släktforskning. Enligt husförhörslängden i Mårdaklev är han född i Kristianstad 24/2 1809. Hans och hans moders inflyttningsattest till Grimeton saknas, och husförhörslängden är ytterst dåligt förd i denna församling, så detta är det sista (?) halmstrået jag har att tillgripa!
  Frun på Torstorps säteri hette också Lundström - kanske var de släkt? Fru Lundström var dotter till kyrkoherden i Vankiva (L), Christian Lundström (1718-1786).
Jag vore väldigt tacksam för all information som kunde kasta något ljus över familjens härkomst.
Tack på förhand!
Mats Winbro, Floastad

2002-12-11, 20:09
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Mats, en fråga. Hur tidigt är efternamnet Henning belagt på Otto Gustaf? Om han bär det redan som barn, eller åtminstone innan han tar värvning, så borde det vara efter sin far.

2002-12-11, 22:25
Svar #2

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
HejAnders!
Så länge han bor hos sina föräldrar, nämns inget efternamn överhuvudtaget. Tyvärr är det väl först sedan han tagit värvning (hfl 1826-30) och flyttar från sin styvfar som efternamnet Henning beläggs för första gången. Knappast någon säker ledning där alltså...
Jag har för ett tag sedan kollat att efternamnet Henning har figurerat i Kristianstad - men inte funnit något passande där.
Tack för snabbt svar!
Mats Winbro

2003-01-04, 00:29
Svar #3

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Nya fakta har tillkommit!
Otto Gust. Henning har fått ett för mig nytt födelsedatum enl. husförhörslängden i Mårdaklev (1844) - nämligen 24 april 1809. Jag har först nu haft möjlighet att studera dessa kyrkböcker.
Otto Henning gifter sig den 5 mars 1846 i Mårdaklev med Demoiselle Johanna Johansson - hans titel är nu: ”Lieutenanten wid Kongl. Hallands Infanteri Battaillon, Wälborne Herr Otto Gustaf Henning.
Detta med ”Wälborne” - är det förbehållet det adliga ståndet, eller är det en titel som följer med yrket? Kan det vara en ledtråd till hans härstamning?
Paret får en dotter, Anna Pamela den 23 juni 1847.
År 1861 står första gången Christianstad som födelseort på O. Henning i husförhörslängden.
Dottern gifter sig den 12 april 1870 med ”f.d. Akademiadjunkten Fil. dr. Lars Edman (född den 22 november 1824 i Kalv [P]) och paret flyttar till Uppsala.
Kapten O G Henning dör slutligen den 16 augusti 1893 (enl. husförhörslängden i Mårdaklev). Hans hustru levde änka 1895.
Hälsningar
Mats Winbro

2005-10-03, 12:54
Svar #4

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Prästsläkten Lundström är moderns släkt!
 
   Otto Hennings ursprung börjar klarna till hälften: Morfar var vice häradshövding Karl Peter Lundström född 1757 i Vankiva, död 1790 i Matteröd. Mormor var Beata Helena Lundström född 1755 i Fjälkestad. Paret som vigdes 1784 i Fjälkestad var kusiner (båda deras fäder var kyrkoherdar i respektive församlingar och bröder)!
 
   Via Otto Hennings moster, ”Enke Fru Pastorskan” Helena (gift Lundholm), som dog utan bröstarvingar i  Hjärsås 1837, efterlämnade handlingar kan vi läsa följande:
 
.”att härigenom förordna och förklara min yttersta och sista willja wara, det skall allt, hvad jag wid min död efterlemnar, sedan Skulder och Gravationer der af godtgjordts, tillfalla och tillhöra min aflidna Syster Anna Ulricas, med Inspectoren Rydell sammanaflade Trenne Barn, samt hennes Son Otto Henning, på så sätt: att de erhålla hwardera En Fjerdedel deraf”.  
 
   Ovanstående är citerat hennes ur testamente, bilaga till bouppteckning vid Östra Göinge häradsrätt den 9 mars 1837 (F IIa:68).
 
Slutsats Otto Henning är Anna Ulricas (”hennes”), maken Rydell är inte fadern!
 
Kvarstår: Vem är gossens far? Var barnet utomäktenskapligt? Sådana anmärkningar saknas i kyrkoböckerna. Var modern tidigare gift? Sådana anmärkningar saknas också vid hennes giftermål 1812.
 
Hur går jag vidare?
Hälsningar Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna