Hej Peter,
Jag har uppenbarligen varit frånvarande länge, för jag har inte sett din fråga tidigare. Kanske har du redan kommit vidare, men om inte så är här några svar.
Johan Svensson föddes 20/6 1719 i Bocketorp, Norra Timmerö och dog där 22/10 1772. Han var således torpare i Bocketorp i stort sett hela livet. Föräldrarna var Sven Svensson och Maria Johansdotter som gifte sig i Åsbo 9/11 1718.
Sven var i sin tur född 1690 i Sättra, Åsbo, dp 7/9 och dog 1743 i Skogen, Grönlund, bg 17/4.
Maria var född omrking 1697 och dog även hon i Skogen, Grönlund den 2/7 1743, bara månader efter maken.
De var torpare, först i Bocketorp, senast 1726 i Bäcken och slutligen i Skogen på Grönlunds ägor.
De fick sammanlagt tio barn, varav Johan var äldst.
Ingegerd Holstensdotter föddes postumt utom äktenskapet i Skämma kvarn på Drumstorps ägor i Säby den 3/6 1729. Hennes far kallas mjölnare i hennes födelsenotis där det också står att han drunknade natten innan han skulle stå brudgum! Tyvärr har jag inte hittat någon dödsnotis efter honom i Säby dödbok, och inte heller finns han eller "hustrun" Maria skrivna i Skämma kvarn något av åren 1728–1730, om hon nu inte är den kokerska Maria som skrivs i Drumstorp 1730.
Ingegerds mor kallas Maria i födelsenotisen, tyvärr utan patronymikon. Och dopvittnena Lars Sunesson i Tranås Kvarn, Jonas Larsson i Hubbarp och pigan Ingeborg i Hubbarp har hittills inte lett till några ledtrådar om hennes identitet.
Men alltid något, sa han som såg Åmål...
Mvh/