ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Adolf Karlsson till Hartford 1903  (läst 233 gånger)

2024-02-15, 10:50
läst 233 gånger

Utloggad Jonas Granberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2025-03-19, 11:34
    • Visa profil
Jag söker information om Johan Adolf Carlsson (Elf), född i Bollebygd för-samling i Älvsborg 7/11 1877, soldattorp under Hestra Basagård. Adolf, som han kallades, lämnade föräldrahemmet för att emigrera till Amerika 9/4 1903. Familjen bodde då i ett torp (Henå) i Töllsjö, som var en annexförsamling till Bollebygd. Har sedan hittat honom som passagerare på Romeo, som lämnade Göteborg för Hull 24 april 1903. Här anges att nr 51 Johan A Carlsson, 25 år från Töllsjö, skall till Hartford Connecticut.

Hoppas på lite hjälp att hitta mer information om hans resa och hans tid i USA. Han återvände till Sverige på våren 1910.

Mvh Jonas Granberg

2024-03-02, 17:01
Svar #1

Utloggad Nils Peter Anders Ekdahl

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-11-06, 20:11
    • Visa profil
Tyvärr vet jag inget mer än du skriver. Jag vet bara att min pappas farmors mor, Alida är född i Hestra By Basagård, Hededal. Jag såg att er familj är avflyttad 1897 från Hestra till Henå. Alida är född där i Hestra 1882, Hennes mamma kommer från Klåddegerde.

Jag håller på att undersöka området där. Så vet du mer.. så...

Mvh
Peter

2025-01-28, 16:06
Svar #2

Utloggad Jonas Granberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2025-03-19, 11:34
    • Visa profil
Hej Peter!

Tyvärr kan jag inte bidra med någon expertkunskap. Detta är den del av min släkt som jag ägnat minst tid så här långt, så jag kan tyvärr inte bidra med något.

Lycka till!

Mvh Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna