ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skaraborgs regemente generalmönsterrullor  (läst 325 gånger)

2024-01-01, 12:16
läst 325 gånger

Utloggad Roger Johansson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2025-01-06, 22:20
    • Visa profil
Hej!

Jag har endast tillgång till det fria materialet via riksarkivet och konstaterar att åtminstone där så är det en lucka mellan 1805 och 1837 i generalmönsterrullorna för Skaraborgs regemente. Är det så att det inte finns några rullor däremellan bevarade eller är det bara så att de inte finns digitalt just där?

Mvh
Roger Johansson

2024-01-01, 12:38
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

• Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7874
  • Senast inloggad: 2025-05-16, 00:24
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Av arkivförteckningen framgår vilka rullor som finns i Krigsarkivets serie Generalmönsterrullor 1660-1887. Volymerna med Skaraborgs regemente har n:r 440-480.

Och som synes finns där sex GMR (i fem volymer) mellan 1805 och 1837. Och bilderna finns också hos SVAR/Riksarkivet, både via NAD och "Digitala forskarsalen".
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2024-01-01, 12:57
Svar #2

Utloggad Roger Johansson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2025-01-06, 22:20
    • Visa profil
Hej!

Tack. Skumt att inte alla rullorna syns om man (som jag brukar) går vägen via sok.riksarkivet.se - specialsök - Skannade generalmönsterrullor. EDIT: Inser nu att GMR och arméns rullor inte är samma sak.

Mvh
Roger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna