ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flygplanskryssaren Gotland  (läst 1751 gånger)

2000-05-13, 22:41
läst 1751 gånger

JoacimWendin

Min farfar låg i flottan och var på flygplanskryssaren Gotland 1936. Söker personer som varit med på denna båt och som eventuellt kan beätta om livet ombord. Kanske kan ni berätta lite om min farfar och hur eller vad han gjorde och levde under resan.  
Hans namn: John, Hilding Wendin Född: 1916 i Billinge.
 
Allt av intressse.

2000-05-14, 08:05
Svar #1

Christian Andersson

Hej Joacim.
 
När jag gjorde lumpen i flottan i slutet på sextiotalet fick jag och tre andra ogudaktiga beväringar se en gammal film om just flygplanskryssaren Gotland, i stället för att deltaga i korumet som följde efter krigsmans erinran. Den filmen borde nog gå att hitta någonstans. Försök med Marinmuseum i Karlskrona.

2000-05-15, 00:07
Svar #2

JoacimWendin

Hejsan Christian!
 
Tack så hemskt mycket för ditt råd. Nu skall jag skriva till Marinmuseum i Karlskrona och höra.
Mycket fint tips.

2003-02-20, 23:57
Svar #3

sven-inge nilsson (Sin544)

Kan kanske hjälpa dej något Min far var på flygplanskryssaren gotland vet inte hur länge, han var stationerad på Pansarkryssaren Gustav V jag vet att det finns foto troligen hos min mor med bilder på fartyget 1944 och andra fartyg.
S-I.Nilsson

2004-01-19, 16:33
Svar #4

Joacim Wendin

Hej Sven Inge.
Din far känner inte till någon vid namn John Hilding Wendin från pansarkryssaren Gotland????
Hade ju kunnat vara intressant om han visste något eller känner någon nu levande som kände min farfar bättre.

2004-06-24, 19:36
Svar #5

Mikael Mild

Av Mikael Mild Min morfar Ole Wagenius var flaggstyrman på bland annat flygplanskryssaren Gotland när Bismarck ock Prins Eugen/Scarnhorst? gick ut med stor flygplansskärm längs västkusten. HMS Gotland gick parallelt vad han berättat för mig!Detta betyder ju att Bismarck blev upptäckt tidigare än vad jag läst i historieböckerna!Han är tyvärr avliden sedan ett par år tillbaks.
 
Om någon tjänstgjort med min morfar eller vet något av intresse,berätta gärna

2011-12-29, 17:24
Svar #6

Utloggad Peter Åkeborn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 20:02
    • Visa profil
Hej.
Har en hel del fotografier på manskapet1935-1936 flygplanskryssaren Gotland efter min far Eric (Fidde) Jönsson Karlskrona.
 
Mvh Peter

2011-12-29, 17:46
Svar #7

Utloggad Peter Åkeborn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 20:02
    • Visa profil
Min far Eric (Fidde)Jönsson deltog som eldare i maskin på flygplanskryssaren Gotlands långresa 1935-1936.Han var född i Hovmantorp 1915.Han berättade att han senare under krigsåren deltog i konvojtrafik mellan Stockholm-Öland.Sista gången han skulle infinna sig till krigstjänstgöring,vinkande farväl till föräldrarna tänkte han att detta kanske var sista gången han fick se dem.Han berättade för mig att han tog med sig en liten kvist från päronträdet och en halv näve jord från sitt kära fädernehem Åholmen och hade detta med sig hela tiden.Han visste så väl att de första som skulle stryka med vid ett ubåtsanfall var maskinpersonalen.Hade så skett så hade jag inte funnits till idag.Han tog efter kriget släktnamnet Åkeborn.        
 
(Meddelandet ändrat av Peter123 2011-12-29 18:22)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna