ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fanjunkare Johan August Bruér f. 1792-08-26 i Vänersborg  (läst 903 gånger)

1999-12-16, 17:23
läst 903 gånger

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Johan August Bruér och hans hust Catharina Elisabeth Pihl flyttar till Skåne 1840 från Grebbestad, Tanum. Men vart? Skåne är stort och jag vet inte var jag skall söka. Finns det någon som vet något om dessa personer eller sett namnet Bruér på någon plats är jag tacksam för hjälp.
 
Mvh Marita

2001-06-11, 21:16
Svar #1

Käll Anghagen

Jag är nykomling på nätet och vet inte om din förfrågan om J. A. Bruer och C. E. Pihl fortfarande är aktuell.  --  De kom 1840 till Osby socken i Skåne men har inte kunnat återfinnas i husförhörslängden.  År 1841 flyttat till en mindre gård i Slätthult, Stenbrohult. Boende där på undantag till sin död. Han dog 1863 och hon 1865.
 
Jag har själv ingen släktskap med dessa personer men är intresserad av släkten Pihl.  --  C. E. Pihls farfars far var Johan Pihl gift med Catharina Stenius. De var födda i slutet av 1600-talet.
 
Vet du möjligen något om Johan P. och Catharina S. ? ?
 
Hälsningar
Käll

2001-06-12, 11:06
Svar #2

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Tack Käll!
Frågan är fortfarande aktuell, även om jag via en son till J.A och C.E hittat dem i Stenbrohult men jag hade inte hunnit följa upp det spåret ännu.
 
Du intresserad av C.E:s släkt tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Hadde även där kört fast. Så det är nog snarare du som kan hjälpa mig. Det jag hadde på Catharina Elisabeth är att hon ska vara född 1795-12-21. Men vart vet jag inte, då den uppgiften har varierat i husförhörslängderna och där jag sökt har jag inte hittat henne.
Det tidigaste spåret jag har om henne är att hon kom till sin Faster Anna Vinquist i Tanum 1811, men inte vart ifrån.
Anna vet jag är född Pihl, 1751-11-13 men vart?
Så jag hade ingen aning om att C.E:s farfar far hette Johan.  
Så jag tar tacksamt emot hjälp.
MVH Marita

2001-06-13, 22:50
Svar #3

Käll Anghagen

Betr. släkten Pihl
 
Bakgrunden till mitt intresse för denna släkt Pihl är, att jag håller på med ett arbete om klockarna i Osby-Loshult. Förhoppningsvis färdigt nästa år för publicering.
 
Det fanns 3 generationer klockare Pihl i Osby enligt följande
 
1. Nils Henrik Pihl f. 1790-07-05 i Osby nr 2
(syster Catharina Elisabet Pihl f. 1795-12-21)
föräldrar Carl Johan Pihl o Bengta Nilsdotter.
 
2. Carl Johan Pihl f. 1760-12-20 i Osby nr 2
föräldrar Isac Pihl o Eva Giska Rydeberg
 
3. Isac Pihl f. 1718 i Jämtland
föräldrar Johan Pihl o Catharina Stenius
 
Avsikten är inte att göra någon omfattande släktutredning utan det hela begränsas till resp. klockares familj d.v.s hans barn och hans föräldrar. Det hopsamlade materialet är fortfarande mycket preliminärt och skall kontrolleras på olika sätt. Jag vill ogärna släppa ifrån mig något förrän allt är klart. Hoppas dock att ovanstående skall ge dig en fingervisning om var du kan finna uppgifter om Catharina Elisabet Pihl m.fl.
 
Hälsningar  
Käll
 
P.s. Din Anna Winquist torde vara identisk med Anna Elisabet Pihl f. 1751 i Osby, gift med Jöns Winquist och dotter till Isak Pihl.

2001-06-14, 10:23
Svar #4

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Tack Käll!  
För den ovärdeliga hjälp jag fått. Nu vet jag var jag skall söka vidare. Jag är väldigt tacksam.
MVH Marita

2002-05-15, 13:19
Svar #5

Daniel Bruér

hej marita jag kanske kan jälpa dig angående släkten Bruér jag hetter nämligen Bruér själv och min mor släktforskar och så i denna släkt hör ac dig om vad du vill veta vi kanske kan jälpa dig 
 
m.v.h Daniel Bruér
 
danielbruer@spray.se

2003-07-08, 15:48
Svar #6

Mats Pettersson

Hej Daniel
 
Jag har Bru?r på min mors sida. Hon har också  
forskat en del i detta namn och skulle uppskatta  
att komma i kontakt med dig (och din mor), Du har  
säkert sett mitt tidigare inlägg här om Paul  
Bru?r från Vänersborg. Hur långt har ni kommit?
 
hälsningar/mats

2005-04-03, 15:47
Svar #7

bjÖrn

Hej! jag har släkt på min pappas sida Bru?r alltså..
 
elsa bru?r och ganska många flera som heter det! vi bor i södertälje..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna