Hej
Jag har en släkting som 1892 tog värvning i Flottans värvade förband. Som jag förstått så skrev man på för en fyraårsperiod. Min släkting finns noterad i mönstringsrullorna för Skeppsholmen, Stockholm. Det fjärde året, 1896, är han antecknad som 'Permitterad'. En kontroll i permitteringsrullan visar att han tillsammans med de flesta matroser ur sin årskull (1892) är permitterade efter att ha tjänstgjort 3 år och 5 månader. Kommentaren för alla är att de "Erhållit 7 mån permission för sjöfart".
Min fråga är om/hur man kan se vart dessa matroser begav sig?
Hittar jag de inskrivna vid ordinarie sjömanshus? (Eller behövdes inte det, de var ju matroser, om än i det militära?)
Måste jag plöja igenom otaliga påmönstringsliggare? Jag har för mig att dessa liggare finns för varje sjömanshus, och jag kan ju inte vara säker på att han mönstrade på i Stockholm.
Eller vilka andra källor kan ge mig ledtrådar?
För min släkting kryddas frågan då han avled strax innan permissionstiden löpte ut. I dödboken för Skeppsholms församling står: ”Enligt till Stations Befälhavaren ankommen skrifvelse afled [Erik Ivan] Fälting på sjukhus i Kalkutta”. Dödsorsaken var kolera.
Ja, det vore intressant att få reda på vilken rutt han tog för att hamna i Indien, vilket eller vilka fartyg han åkte med.
/Lars