Forum > Film / Teater

Wifstrand, Naima

(1/1)

Lotta Malmstedt:
Jag håller på med ett arbete om Naima Wifstrand (1890-1968) och försöker hitta någon form av skriftlig källa för vilka som var hennes föräldrar. I födelseboken för Kungsholms församling, Stockholm står hennes föräldrar som okända och samma sak gäller två av hennes "syskon" - Henny och Erik Ludvig. De står antecknade som fosterbarn till Hilda Lundström från Piteå, liksom några andra barn. När man sedan tittar på Hildas bouppteckning står de tre syskonen Wifstrand som dödsbodelägare och som Hildas barn. Hade detta varit fallet om de verkligen varit hennes fosterbarn? Ingenstans har jag hittat något som tyder på att de tre var adopterade av Hilda.
Fadern är också dold i dimmorna. I olika verk om Naimas karriär och i diverse databaslistor står Johan Ludvig Wifstrand som far till henne. Han kommer från Karlshamn, Blekinge, men lever och dör i Sundsvall efter en tid i Hudiksvall, där Hilda är hushållerska åt honom. Naima och syskonen får hans efternamn och pojken hans förnamn Ludvig. Tyvärr har jag inte hittat någon bouppteckning efter JL Wifstrand.
Jag undrar nu om någon kan hjälpa mig vidare i min sökning efter Naimas föräldrar. En skriftlig källa på det vore guld värt! Man kan ju anta en massa saker med tanke på namn m.m. men det räcker ju inte.
En fråga är om de nu var fosterbarn till Hilda Lundström - var det hon som namngav barnen eller vem gjorde det?
Var kan jag hitta ev adoptionshandlingar eller hur kan det komma sig att de står som dödsbodelägare om de var fosterbarn? Alla förslag på hur jag kan komma vidare tas tacksamt emot!
Mvh
Lotta Malmstedt, Karlshamn

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion