Hej,
Stort tack Paul Bergström för svar/hjälp.
Inser nu i efterhand att min iver och enfald ledde mig fel när det gäller Jonas Ståhles födelseort.
Såg nämligen att det fanns en Ståhle med förnamnet Jonas (TAB 11) och en Ståhle med förnamnen Anders och Truls från Götheryd (TAB 15). Ryttmästare och hammarsmeder. Flera med samma förnamn som min morfars förfäder. Dvs Anders, Teodor, Jonas och Truls. En namne till min morfars släkting (Anders Pet(t)er Ståhle) som var borgmästare i Helsingborg.
Anledningen till att jag skrivit att Jonas Ståhle mönstrat i Södra Rörum är för att en släktforskare skrivit detta. Trodde att han menade Södra Rörums socken och att Sandby kompani huserade i Sandby i Södra Rörums relativa närhet.
Om jag inte missminner mig eldhärjades Södra Rörums by i början av 1800-talet och det mesta brann ner inklusive kyrkan och dess tillhörande byggnader. Min morfar har berättat för mig att han inte kommit längre än till en ryttmästare som levde i början på 1700-talet i Skåne. Detta pga någon byggnad som brunnit ner. Tänkte att det kanske var Södra Rörums kyrka med tillhörande byggnader han avsåg.
Det här om Tydinge och Östra Broby var nytt för mig. Antar att du hittat infon i Generalmönsterrullorna?
Begreppet rotemästare var även det nytt för mig. Känner bara till att begreppet rote och rotesystemet användes i Stockholm under 1800-talet pga den stora inflyttningen till staden.
Johan Ståhle som du tar upp som är f 1688 i Eksjö skulle mycket väl kunna vara en släkting till min morfar Anders. Tack för tipset! Får dock ingen sökträff på honom när jag söker med hjälp av Riksarkivet eller FamilySearch. Vet inte vad jag gör för fel?
När det gäller Anders (son av Truls) står det att han föds i Götheryd 1726 och … Jonas Ståhle föddes ca 1698/1699. Det måste vara väldigt ovanligt att en storebror är ca 28 år äldre. Ryttmästare vid Skånska kavalleriet är en dock en beröringspunkt. Om Truls (TAB 11) står det att han är född 1691 och var korporal och dog 1768. Dock har jag tyvärr missat att denne Anders (son av Truls) tillhör Kåseätten.
Sammanfattningsvis verkar det som namnen Anders, Teodor, Truls och Jonas är ganska vanligt förekommande namn bland min morfars förfäder. Yrket ryttmästare likaså. Det enda som jag egentligen ’vet” om Jonas Ståhles föräldrar är att de troligtvis är födda 1672 (far) resp 1670 (mor).
Vänligen,
Magnus Jonsson
PS 1. Vet att min mor pratar om en kvinna (dvs släkting till min morfar Anders Ståhle) som blev gravid och därför tvingades flytta till Värmland under graviditeten.
Har läst om en Anders Kåse 1614-1676 (son av Truls) TAB 8 som ”dömdes från livet för närmare bekantskap med Soldaten Olof Jönssons hustru, Kjerstin Nilsdotter, men fick 1672 nåd eftersom de förolämpade fälde förböner.” Det måste väl för övrigt ses som ett milt straff med dagens mått mätt?!
Tänk om Jonas Ståhles pappa är resultatet av Anders Kåses (se TAB

”affär’ med Kjerstin Nilsdotter. I sådana fall var Jonas pappa resultatet av en utomäktenskaplig affär och att det var Kjerstin Nilsdotter som tvingades flytta till Värmland under graviditeten. Märkligt att min ordentlige morfar inte upptäckt det. Men det kanske var just det han upptäckte?!
Det kan också förklara varför en släktforskare som jag tror är släkt med Jonas Ståhle på långt håll bara skrivit när Jonas Ståhles föräldrar var födda (1672 resp 1670) men inte deras namn. Men det är möjligt att det är mer än långsökt.
PS2.
Bifogar TAB 1-18 Kåse (Svenska adelns ättartavlor)..
Hur/varför bytte personer efternamn från Kåse till Ståhle? Det finns nämligen exempel på det. Förstår inte en eventuell ”koppling” mellan efternamnen Kåse och Ståhle?
TAB 9
Axel (son af Anders), TAB 8 … Lefde utan tjenst. … Han och hans afkomlingar harva ej ännu till fullo styrkt sin härkomst från adel. ätten Kåse.
Söner
Anders kallade sig Ståhle f 1683
Hur kunde det komma sig att de inte till fullo kunde styrka sin härkomst?
TAB 10
Anders kallade sig Ståhle (son av Axel, TAB 9), f 1683 24/5. Hammarsmed. Bortlade sitt adliga efternamn för fattigdoms skull. Gift med sin kusin Margareta Kåse…
Vad vann han/man på att byta efternamn till Ståhle? Var det så enkelt att byta efternamn på den tiden?