ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Norberg Fiskare i kroksvik  (läst 437 gånger)

2004-07-03, 22:09
läst 437 gånger

anders faxe

Hej kära läsare.
Jag undrar lite om min morfars släktingar.
Jag undrar om någon vet lite om Fiskaren Peter Norberg i Kroksvik.Mara,nuvarande Eriksberg,Åryd.
Han var far till Anna Pettersdotter f. i Kroksvik 1778.
Det jag undrar över är vilket år han var född samt vilka som var hanns föräldrar.
 
Mvh Anders Faxe

2004-07-12, 10:54
Svar #1

Arne Olsson

Hej Anders!
Peter Norberg var f. omkring 1746, och han blev som sagt fiskare i Kroksvik under Eriksberg, Åryd. Han dog i Kroksvik av lungsot 1807-02-12.
 
Gift 1:o 1777-11-07 i Hällaryd med Chiersta Isaksdotter, f. på Tjärö, Åryd, och döpt 1744-11-04 (dotter till Isak Andersson och Kerstin Clasdotter). Hon drunknade 1790-12-21 vid Vägga skär mellan Karlshamn och Kroksvik. I det giftet föddes 3 barn, varav Anna var det första.
 
Peter Norberg gift 2:o 1793-07-05 i Åryd med Elna Hansdotter, född på Eriksberg, Åryd, och döpt 1751-01-20 i Hällaryd (dotter t. båtsmannen Hans Jacobsson Lilja och Elsa Persdotter).
 
Beträffande Peter Norbergs ursprung så har jag en tid trott att han var f. 1746-07-04 i Karlshamn och son till skeppstimmermannen Pehr Norberg. Men jag har blivit lite tveksam, sedan jag funnit en garvare Petter Norberg i Karlshamn (gift 1781-01-05 i Karlhamn med Sara Dam), som möjligen i stället skulle kunna vara Pehr Norbergs son Peter. Är det någon, som vet något mera i den här saken?
Mvh, Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna