ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bok om Åberg släktet i Kristianstad  (läst 1127 gånger)

2001-03-24, 13:23
läst 1127 gånger

Utloggad Joakim Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-21, 18:50
    • Visa profil
    • www.slaktforskning.net
Hej!
Har hört att det ska finnas en bok om Åberg släktet i Kristianstad som En Anders har gjort är det någon som vet något hör av er till mig så är ni snälla.  
 
MVH
Joakim Åkesson

2001-03-27, 20:27
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Om du söker på 'Åberg' får du 275 träffar i Rötter. Nedanstående är en av dem, under Släkter, Övriga släkter A-Ö, Åberg:
 
Av Olle Elm - måndag den 22 maj 2000 kl. 07.59:  
Vill först understryka det Elisabeth skriver här ovan - namnet Åberg är mycket vanligt. Kanske kan det ändå vara intressant för H.Aaberg-J?rgensen att läsa: Jakten på Skeppskocken - eller - Historien om en släktforskare på villovägar av Anders Åberg, i Släkt och Hävd, nr 1, 1984. Artikeln handlar om Åbergare med anknytning till Kristianstad län.

2001-04-08, 12:22
Svar #2

Utloggad Anders Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 12:38
    • Visa profil
Hej Joakim,
Läste din efterlysning om släktbok om Åberg från Kristianstad. Jag tror att den bok du avser är min Släktkrönika för Evald och Ella Åberg (1991). Bokens första c:a 90 sidor behandlar Släkten Åberg från Äspinge och Kristianstad. Boken kan fjärrlånas från länsbiblioteket i Kristianstad, och finns även på Landsarkivet i Lund, Genealogiska föreningen och hos några av de skånska släktforskarföreningarna. Du kan ev. också läsa artikeln Möllnaren och Bryggaren Åberg - en 1700-talsborgare i Skottenborg ( Föreningen Gamla Christianstads årsskrifter 1985.c:a 25 s.). Därutöver har jag ett ännu ofullständigt och opublicerat material som jag kallar Släkten Åberg från Kristianstad - ättlingar till möllnaren och bryggaren Anders Åberg och Maria Elisabet Seifert i Kristianstad. Här finns en mängd ättlingar till Anders och Maria Elisabet och  bl.a. omfattas släktnamnen Ahlberg, Blomberg, Borgstedt, Engelbrecht, Fogelberg, Hennig, Krigström, Krumlinde, Lyckberg, Molander, Möllerström, Lindström,  Olin, Rav?n, Rydberg, Schmidt, Smitt, Söderlin, Tholden, Wehtje, Werlin, Winqvist, Zetterström, Åhlund och Åström.  
 
Med vänlig hälsning
 
Anders Åberg, Åtvidaberg

2001-04-08, 16:43
Svar #3

Barbro Lunsjö

Hej Anders! Du kanske kommer ihåg att vi hade kontakt för ett antal år sen ang. släkten Åström i Åhus. Du skriver här att du har outgivet material, bl.a. om sl. Åström. Jag håller på att kolla uppgifter jag fått från en annan forskare och har märkt att en del fel finns, bl.a. sägs Jöns Nilsson Åström vara far till Nils Åström, f. 1730-01-10. Men hans far är Pär Åström. Nu undrar jag om du vet om Pär och Jöns är bröder?

2001-04-08, 20:22
Svar #4

Utloggad Anders Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 12:38
    • Visa profil
Hej Barbro,
Det var länge sedan vi hördes av. Du frågar om släkten Åström, om vilken jag egentligen vet ganska litet. När jag såg din fråga tittade jag dock lite på mina gamla noteringar ut Kristianstads Kämnärsrätts domböcker och hittad följande anteckning från 1726-02-15 I ett mål mellan bonden Jöns Larsson och skräddaregesällen Jöns Nilsson nämns att Jöns? broder heter Per Nilsson Åström. Jöns moder är Karna, Nils Jöranssons. Om Nils Jöransson i sin tur kan vara identisk med den  Nels Jörgenss(on), ogifft skreder, som nämns i förteckning över Åhus befolkning 1681 vet jag inte med säkerhet. Denne anges dock bara barnfödd i Wää, och kommen till Ahuus forledh Krijgztiden 1678; Lerdt hooss sin slegt Bendt Skreder i Ahuus.
 
Hälsningar Anders

2001-04-18, 16:47
Svar #5

Barbro Lunsjö

Hej Anders!
Tack för uppgifterna. Tyvärr verkar det vara osannolikt att min Jöns Nilsson Åström skulle vara skräddaregesäll 1726. När han gifter sig år 1728 benämns han pråmman och senare blir han skeppare. Bland barnens faddrar finner man inte någon skräddare utan mest sjöfolk. Å andra sidan nämns ju broderns namn i ditt utdrag som detsamma som jag misstänker är hans brors. Antagligen är Jöns Nillsson Åström född o. 1700. Men födelsebok finns ju inte.

2001-04-18, 18:26
Svar #6

Utloggad Anders Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 12:38
    • Visa profil
Hej igen Barbro,
Jag är inte så säker på att det är så osannolikt att en skräddaregesäll i Åhus blir pråmman, och när han blir delägare i pråmen kallas skeppare. Jag har andra exempel från Åhus på att t.ex. en skomakargesäll blev sjöfarande längre fram i livet.  
Hälsningar Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna