ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengtzell  (läst 944 gånger)

2003-11-19, 16:30
läst 944 gånger

Anders Jönsson Uppsala

Hej! Jag söker information om släkten Bengtzell i Skåne. Namnet kom till någon gång i början av 1900-talet(?). Jag tror det var barnen till Bengt Jönsson och dennes hustru Ida Maria Pettersson som tog namnet. Ett av barnen (Tore, Tage, T.. ?) gifte sig senare med en flicka Löfstedt. Han är dock inte direkt anfader till mig. Allt som berör släkten är av intresse.
 
Jag är helt grön på forskning inom min skånska släktgren och vet inte mer än detta. Finns det hjälp att få måntro? Jag hoppas på det!
 
Tack på förhand.

2003-11-19, 23:27
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Inte världens vanligaste namn, så detta bör kanske vara 'din' Tage med hustru från CD'n Sveriges dödbok :
 
19070729-0516
Bengtsell, Nils Olof Tage
Dalslandsg 3 nb
116 58  Stockholm
Död 17/9 1978.
Kyrkobokförd (1971) i Katarina, Stockholms stad, Stockholms län. Mantalsskriven (1971) på samma ort.
Född 29/7 1907 i Lund (Skåne, f d Malmöhus län).
Gift man (10/10 1931).
--------------
Födelseförsamling i källan:
LUND (Malmöhus län)
Källor:
SPAR 80, RTB 78
 
 
19060220-0867
Bengtsell, Gurli Astrid
Nytorgsg 44, lgh 302 /Nytor
116 40  Stockholm
Död 15/12 1997.
Folkbokförd i Katarina, Stockholms stad, Stockholms län.
Född 20/2 1906 i Stora Råby (Skåne, f d Malmöhus län).
Änka (17/9 1978).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ST RÅBY (Malmöhus län)
Källor:
RTB 97, SPAR 92

 
Kanske något att 'ha'..!?\
 
 
Ett antal personer, förutom dessa ovan, med namnet Bengtsell (Lomma och Lund-anknytning) finns på CD'n Sveriges befolkning 1970 - jag kan maila dessa om du svarar på min e-post (vi lägger inte ut uppgifter om levande personer här i onödan).
Mvh/Peter
 
ps
Har du några mer data (plats?) angående denne Bengt Jönsson och hans hustru så underlättar det säkert då deras namn är så pass vanliga..

2004-11-20, 16:39
Svar #2

Anders Jönsson Uppsala

Hej Peter, jag vill tacka dig för hjälpen så här långt i efterhand.  
 
Jag har inte hittar någon plats eller datum kring paret.
 
Den kompletterande upplysning jag kunnat få är ett obekräftat tips på föräldrarna som kanske kan hjälpa till att lösa det hela.
 
Bengt Jönsson ska vara son till Jöns Bengtsson och dennes hustru Elna .........
 
Ida Maria dotter till Peter Nicklasson och dennes hustru Johanna .........
 
Tyvärr inga datum eller platser där heller.  
 
Förhoppningsvis kanske någon som har tillgång till Folkräkningsmaterial från 1890 kan ge fler ledtrådar!?

2005-09-22, 00:04
Svar #3

Christian Bengtzell

Hej Anders. Har du hittat mer information sen ditt inlägg här på sighten? Jag är nämligen en av personerna i släkten Bengtzell. Har i och för sig inte så himla bra koll på släkten men min farmor och farfar skulle nog kunna ge mig en hel del info.

2006-12-13, 21:13
Svar #4

Bengt Bengtzell

Hej Anders.
Många år efter din fråga. Men jag kanske kan hjälpa dig något. Tage Bengtzell var min farbror. Min far Helge Bengtzell var en av de tre bröder, som tog namnet Bengtzell. Jag har en del upplysningar om min farfar Bengt Jönsson och min farmor Ida. Hör gärna av dig!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna