ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Beddinge - Herden Olof Eriksson och hustrun Anna Persdotter  (läst 84 gånger)

2023-06-06, 13:55
läst 84 gånger

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:52
    • Visa profil
Olof är sannolikt son till herden Erik Olofsson som dör 1721 och Sissa Olofsdotter som dör 1716, bägge i Stora Beddinge.

Enligt nattvardslängerna för Tullstorp så är Olof ogift 1721 och boende hos sin far i Stora Beddinger. 1722 är hans hustru Anna inskriven. Ingen notis i Tullstorps vigsellängd.

1722 den 2 mars får de dottern Una, enligt Tullstorps födelselängd.

Enligt nattvardslängen 1724 så tar Olof och Anna bara nattvarden 1 gång detta år, den 19 juni, därefter finns de inte kvar i varken Tullstorp eller Stora Beddinge.

Den 25 mars 1748 gifter sig deras dotter Una Olofsdotter med Per Persson i Tullstorp.

Jag har letat mig "blå" i angränsande socknar, men har inte kunnat hitta var Olof och Anna flyttade med sin dotter Una efter den 19 juni 1724. Inte heller har jag kunnat hitta var de gifte sig omkring 1721 eller var dotterna Una uppehöll sig mellan 1724 och 1748. När det gäller Unas alla barn, så finns det inte heller några bra ledtrådar bland faddrarna, förutom Elna Ols (Klagstorp 1750) och Elna Ols (Hönsinge 1758)

Hoppas att det finns någon på forumet som kan hjälpa mig att komma vidare.

2023-06-08, 13:40
Svar #1

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:52
    • Visa profil
Har själv lyckats reda ut vissa delar. Enligt mantalslängderna för Tullstorps socken 1722 - 1745 så är de bägge boende först på Stora Beddinge 23 och från 1725 till 1745 på Stora Beddinge 32. Tullstorps nattvardslänger är komplett bevarade 1718 - 1801, Olof och Anna får nattvard t.o.m 19 juni 1724 och därefter finns de inte upptagna i nattvardslängderna trots att de enl MTL är boende i socknen, andra som också är boende på Stora Beddinge 32 får dock nattvard.
Detsamma gäller katekismilängderna för Tullstorp. De finns inte upptagna i dem trots att de bor på nr 32, medan andra som bor på 32 finns med i dessa längder.
Ovanstående faktum får mig att misstänka att de blivit "bannlysta" från kyrkan under 1724. Finns det någon som i vilket/vilka arkiv man skall leta för att hitta noteringar om "bannlysningar"?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna