ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp gällande inlägg i dopbok  (läst 93 gånger)

2023-06-03, 19:11
läst 93 gånger

Utloggad Max Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 21:10
    • Visa profil
Hej!
Behöver lite hjälp med att tolka texten i bilden jag bifogar.
Det jag kan förstå är att posten gäller en Marta/Märta född 1 november 1694 i Lillpite, Piteå landsförsamling vilket pekar på att detta är inlägget jag söker i mitt forskande, men jag kan inte förstå något av det övriga i posten för hennes dop. Specifikt föräldrarnas namn är det jag främst vill ta reda på, för om fadern heter Erik så har jag hamnat rätt.

Tack på förhand,
Max Johansson

2023-06-03, 21:11
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Ja, fadern heter Erik, jag är dock lite osäker på efternamnet men jämför man med andra namn på sidan tycks det vara en förkortning för Olsson. 
 
sold. Erick Ols. Marta i Lillpijte mod. h. Mariet Hansdr.   
 
Sedan är det bra om du skriver vilken bok och vilken sida det är, så man kan slå upp det och läsa där istället, det är enklare.

2023-06-03, 21:22
Svar #2

Utloggad Max Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2023-09-20, 21:10
    • Visa profil
Tack för det snabba svaret!
Ska bli bättre på att skriva vilken specifik bok och sida det gäller framöver.

2023-06-03, 21:22
Svar #3

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Soldat Erik Olofsson, Marta i Lillpiteå . Mod(ern) h. Mariet Hansdotter. Vittnen: Hr Samuel Horteli, hans h. Anna Månsdotter, Erik Hansson i Lillpiteå, Samuel Larsson ib, H. Lisbeta Anders Perssons ib., Margareta piga Mickel Larssons dotter i Blåsmark.
Du borde införskatta Piteanor (se Pitebygdens Forskarförenings hemsida www.piteforskare.se) , där har du alla krumelurerna uttydda.
 
/Ulf H.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna