ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namn på ogifta kvinnor  (läst 278 gånger)

2023-05-27, 20:05
läst 278 gånger

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
Undrar över benämningarna ogift, jungfru, mamsell m fl som jag funnit (oftast) som dopvittnen från 1810-1900. Har säkert glömt någon annan benämning också.


Men avser det samma  = en ogift kvinna, och termerna är olika beroende på hennes status i samhället?

2023-05-27, 22:57
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Ordens användning färgades förstås av den som skrev dom, men som jag har uppfattat det: både jungfru och mamsell är av lite högre stånd, men en mamsell är äldre än en jungfru, och det är inte sannolikt att hon kommer bli gift, utan hon arbetar kanske som hushållerska eller något liknande (jag har en i släkten som stack emellan med att arbeta i skoaffär i Stockholm). Man skulle kanske kunna sammanfatta med att en mamsell var en jungfru som aldrig blev gift ...

Kvinnor av lägre stånd var pigor, ibland använt för att beteckna ogift flicka, ibland helt enkelt för någon som arbetade som piga ... Så fort dom gift sig så blev dom hustru om dom var av lägre stånd, och fru i de högre skikten. Pigor som fick barn utanför äktenskapet blev "kvinnspersoner", något som inte drabbade mamseller -- fast det kan bero på att det var lättare för dom att dölja sina oäktingar: de åkte till storstaden, födde anonymt, och lämnade barnen till barnhemmet ...

Änka var samma i alla samhällsklasser.

Det finns säkert någon som skrivit en avhandling om det här ... ;)
mvh /staffan -- BFiles

2023-05-27, 23:44
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Änka var samma i alla samhällsklasser.

Men änkefru var 'finare'.  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-05-29, 22:48
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Mamsell är en variant av det franska mademoiselle. Naturligtvis återfinns titeln endast bland högreståndsfolk. I Jämtland påträffas det hos barnaföderskor fr.o.m. 1790-talet, bland vilka den yngsta uppges 17 år gammal. Den mamsell som gifte sig erhöll därmed ny titel, vilket ger förklaringen till en generell uppfattning om mamsellers ålderskategori.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna