ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda text i födelselängd  (läst 120 gånger)

2023-05-27, 13:50
läst 120 gånger

Utloggad Annette Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:39
    • Visa profil
Hej!
Jag har tidigare fått så proffsig hjälp med att tyda olika texter och nu har jag fastnat igen. Har försökt att tyda men vissa ord är lite knepiga. Det handlar om en anfader som har fått böta till kyrkan pga en händelse mellan honom och en granne, hustru Brita. Hela stycket finns i St. Tunas födelselängd 1643, bild 43 högst upp till höger som börjar med texten: Jöran Sigfridsson i Lerbäcken bööt till kyrkan penningar 1 riksdaler för han.....osv.
Som om det inte var nog, så har hans farbror, Anders Clemetsson, bolat med en kvinna från Ulfshyttan som benämns Margareta, han döms för andra gången för samma brott. Hela det stycket är svårtytt, så där behöver jag verkligen hjälp. Det stycket finns i samma födelselängd 1643, bild 42, höger sida 8:e stycket. Jag blir så glad och tacksam om någon av er kan hjälpa mig. Svaren på dessa frågor gör att jag kan avsluta min årslånga sökning av släkten i St. Tuna. Stort tack på förhand! AnnetteAndersson

2023-05-27, 15:20
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Annette!
 
Vilka spännande fynd du gör! Notisen rörande Jöran Sigfridsson tyder jag på följande sätt:
 
”19 Sondagh Efter trinitatis
Jöran Sigfridsson j Lerbeckken. Böött til kyrkian penning
gar – 1 RigszDaller, För han Ryggadhe sitt votum [troloffningh]
i Skomsarby medh Hustru Brijta, men ingen prest war ther
öffuer utan allenast Hina Emillan medh granna”.
 
…och notisen angående farbrodern Anders Clemmetsson tyder jag såhär:
 
”item En Koona ifrån Wlffzhyttan Benämdh Margrita Föd
widh Koperberghet, För sit andre Bolerij medh Andersz
Clemetszon, Han drogh för någon tjd sedan ifrån Wlfz-
hyttan til WestergötLand, Bleff en Ryttare, ähr nu
död worden j Tyszlandh, Hon Utgiffuit för sitt Bööte
3 Styckken Järngrytor, godhe om 5 daller got mynt”.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-05-28, 12:56
Svar #2

Utloggad Annette Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:39
    • Visa profil
Hej Markus,
sååå kul, vad glad jag blir för att du kunde hjälpa mig. Jag ser också att jag hade lyckats tyda en del rätt, men jag fick inte ihop det med innebörden med ryttare och på slutet med järngrytor. Tänkte att hon kan ju inte ha betalat med dem, men det var tydligt att det kunde man om man inte hade pengar.
Den översta texten ang. Jöran Sigfridsson, så hade jag utläst ryggat men kunde inte begripa för vad.
Ett jättestort tack för hjälpen, nu kan jag avsluta forskningen vad gäller Dalarna, har hållit på i nästan 2 år, men det var ett måste eftersom det är anorna på min morfars sida.
Med vänlig hälsning
Annette Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna