ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alfred Bjelkholm  (läst 127 gånger)

2023-05-25, 17:57
läst 127 gånger

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Alfred föddes 9 sept 1864 och anges i Naum AI:12 på sid 96 ha emigrerat till Amerika 1890, men jag kan inte hitta honom i varken Emigranten Populär eller via Ancestry (emigration eller folkräkningar). Jag hittar honom inte heller i utflyttningslängden. Bouppteckningen efter fadern Per Bjelkholm 1913 säger däremot, att Alfred vistas utrikes, men inte var.
Tips som leder mig fram till var han blev av skulle vara tacksamt.

2023-05-25, 18:41
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vid en snabbkoll på en del andra personer ser det inte att vara något som stämmer i den utflyttningslängden jämfört med flyttnoteringarna i husförhörslängden. Var prästen nykter?

Hur som helst finns Alfred i obefintlighetsboken (i slutet av den första församlingsboken Naum AIIa:1, inget sidn:r; AID v30433.b222). Där har det ändrats i utflyttningsnoteringen, men det återstående klottret ser ut Aalborg, Danmark den 10/2 1904

Samma klotter finns också på samma datum i utflyttningslängden (B:2, inget sidn:r, n:r 9/1904; AID v30435a.b220).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-05-25, 22:52
Svar #2

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Jag gjorde samma reflektion betr jämförelsen förs.boken och utflyttn.längden. Numren stämde ju inta alls, men tack ändå Jörgen, jag går vidare med de tips du gav mig. TACK!


2023-05-26, 14:35
Svar #4

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Helt suveränt Åke! Här fick jag ju svar på de oklarheter som jag haft och detta kommer att glädja en vän, för vilken jag gör denna lilla utredning. Du är en klippa Åke och jag blir varje gång jag gjort en efterlysning i detta forum, så imponerad av den hjälpsamhet som finns ute i landet bland släktforskarna. TACK!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna