ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp , hantverkaren  (läst 245 gånger)

2023-05-18, 02:32
läst 245 gånger

Utloggad Anne Grip

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 00:16
    • Visa profil
    • www.hem-sidan.nu
Kan nån hjälpa till och tyda texten i bilden?


Jag kan uppfatta John samt att det ser ut som ett L i början av namnet efter,
samt där under Möbel.... men inte resten av ordet (namnet)
och sen att det troligen står Stockholm ..


Är väldigt tacksam om nån kan få ut det korrekta texten.


Anne

2023-05-27, 23:45
Svar #1

Utloggad Anne Grip

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 00:16
    • Visa profil
    • www.hem-sidan.nu
Tror mig ana vad det står, John (L)Baurents, Möbelaffär, Stockholm.


Men var kan man finna möbelaffärer i Stockholm från 1700-1900 talet!
Stockholms stadsarkiv eller Stockholms stadsmuseum!


Anne

2023-05-28, 17:28
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Anne!
 
Jag instämmer i din tydning av stämpeln, och när man söker bland dagstidningarna hos tidningar.kb.se får man 20 träffar på Laurents Möbelaffär – varav två av träffarna anger butikens fullständiga namn som det står på stämpeln, John Laurents Möbelaffär (1897 och 1901). Denna butik låg mycket riktigt i Stockholm, och utifrån dagstidningsannonserna kan man konstatera att butiken huserade åtminstone åren 1896–1901 på Kungsgatan 24, 1903–1907 på Malmskillnadsgatan 48A och 1909–1913 på Birger Jarlsgatan 13. Den sista annonsen jag hittar är från Dagens Nyheter den 6 oktober 1913 som berättar att John Laurent på Birger Jarlsgatan 13 säljer ”Möbler billigt”.
 
John Laurent tycks ha börjat tillverka och sälja möbler i hemstaden Hedemora vid mitten av 1880-talet, för redan den 6 april 1886 finner man en annons i Tidning för Hedemora, Säter och Avesta eller Södra Dalarnes Veckoblad som berättar att John Laurent på Gussarfsgatan 37 i Hedemora söker en någorlunda kunnig snickarlärling.
 
John Laurent, född 1860 i Hedemora, hette ursprungligen Johan Larsson (folkräkningen 1880) då han var snickeriarbetare i Maria Magdalena rote i Stockholm; han återvände därefter till hemstaden Hedemora (där dottern Signe föds 1888) och kallas Johan Larsson Laurent då han noteras som diversehandlare i Adolf Fredriks rote i folkräkningen 1890. I folkräkningen 1900 antecknas han i Klara rote som möbelhandlaren John Laurent, men i folkräkningen 1910 kallas han åter Johan Larsson Laurent då han antecknas som möbelhandlare i Oscars rote.
 
Tyvärr tycks affärerna ha gått snett för John Laurent efter 1913, för Dagens Nyheter omnämner den 10 juli 1917 att grosshandlare John Laurent dömdes till 100 kronor i böter och Aftonbladet omnämner den 5 september 1927 att han var inblandad i något slags kriminella affärer rörande två förfalskade inteckningsreverser.
 
Johan Larsson Laurent (född 1860 12/7 i Hedemora) avlider 1939 29/4 i Hedvig Eleonora församling i Stockholm (enligt Sveriges Dödbok), och Svenska Dagbladet den 3 maj 1939 nämner bara kort att grosshandlaren John Laurent i Stockholm avled på Röda korsets sjukhem närmast sörjd av två döttrar och barnbarn.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-06-08, 19:40
Svar #3

Utloggad Anne Grip

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 00:16
    • Visa profil
    • www.hem-sidan.nu
Markus, du är en hjälte, tack så ofantligt mycket  :) :D
Du har även gett mig förslag om hur jag ska söka,
dvs via tidningar på Kungliga Biblioteket, så
dubbelt tack för din forskning!


Glad & Tacksam Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna