ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Eggers  (läst 219 gånger)

2023-05-13, 22:21
läst 219 gånger

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Hej! Är det någon som vet något om Johan Eggers (Eggertz)?
Den Johan jag söker får en oäkta dotter Elin 1727 i Agnetorp.
Det finns en notis om Johan Eggers som är gift med Anna Britta Gylling och de får en dotter Eva Eggers i Varv 1743.
Kan det vara samma Johan?
Jag har inte lyckats hitta var han kommer ifrån eller vad föräldrarna hette. Om man slår på hans namn på internet så får man bara upp en Johan Eggers död 1719 så det är ju inte honom jag letar efter. Tyvärr har jag inte tillgång till domböckerna för Västergötland, kan han finnas i bouppteckningarna? Eller är Eggers ett soldatnamn? Jag är i stort behov av hjälp för att komma vidare
Vänligen Birgitta

2023-05-14, 09:30
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
I dopboken står han som "Serg. Jan Egert" så han är militär men efternamnet är nog inte något soldatnamn när han är sergeant. Men jag skall se om man kan hitta något horsmål i domboken...
( AID: v26414.b150.s287)

2023-05-14, 10:00
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Tingsrättsnotisen ger inget nytt, utom att modern Annikas efternamn var Larsdotter samt att sergeanten Johan Eggerts var ogift. (AID: v377951.b850)   

2023-05-14, 13:52
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Om man söker lite på Johan Eggerts finner man snart att han hade ett helt gäng syskon. De nämns i bouppteckningar eftersom minst två av dem inte hade några bröstarvingar och deras syskon alltså fick ärva. En av dem var Sara Eggerts, död 1768 i Södra Ving socken. Där anges föräldrarna vara Josef Eggerts och Annika Tranberg. Var hon och de andra föddes framgår dock inte, men de bor alla i östligaste delen av västergötland, från Hjo till Ulricehamnstrakten. Många av syskonen är dessutom halvhöga militärer eller gifta med sådana, så det är förmodligen en militärfamilj.

2023-05-14, 18:20
Svar #4

Utloggad Birgitta Strandberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Det här var intressant Kalle. Stort tack!
 Då är det alltså Joseph Eggertz som är fadern. Det tycks finnas hur många Eggertz som helst, kanske framför allt i Tyskland. Kan det vara så att Josephs far kom därifrån eller finns det någon i Sverige som passar in som far?
Vad jag förstår var Joseph också sergeant. Nu är jag ju inte så van att söka i militära handlingar men kan det finnas någon mer information att hitta där? Tex var han bodde eller efternamn förutom Eggertz?

2023-05-14, 20:15
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Josef Eggertz var sergeant, men blev senare fänrik. Jag hittade honom i generalmönsterrullan nummer 481, 1683-1687, som fänrik för överstelöjtnantens kompani i Älvsborgs regemente. (AID: v60293.b11) Han nämns även i boken "Karl XII:s officerare", sidan 161. Skall ha dött 1710-02-26. Hans barn räknas upp, Johan är bland dem.
Josef Eggertz bodde i Kinds härad, när jag sökte på hans namn på databasen www.kindsdombok.se så finns han med i flera mål. Där uppges han ha bott på Ingeshult i Grönahögs socken.

2023-05-14, 20:31
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Det som jag inte ser någon annanstans är Josef Eggertz hustru, Annika Tranberg, vars namn jag fann i dottern Saras dödsnotis. Men i Grönahögs grannsocken Dalstorp fanns det vid samma tid en kontraktsprost vid namn Johan Tranberg. Kanske var han broder till henne, och kanske var hon av prästfamilj? (Göteborgs stifts herdaminne, sidan 320) I domboken i Kinds härad hösten 1707 säljer Johan Tranberg och en icke namngiven syster arvejord i gården Gudarp i Tranemo socken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna