ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mönsterskrivaren Anders Berg i Östergötland  (läst 186 gånger)

2023-05-05, 10:37
läst 186 gånger

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 14:48
    • Visa profil
Känner någon till mönsterskrivare Anders Berg f omkr 1718? Vilket regemente tillhörde han? Han har anknytning till Östgöta kavalleri- och Östgöta infanteriregemente, men jag hittar honom inte i rullorna.

Anders Berg var gift 1) med Brita Catharina Fahlberg (1732-1764) och 2) med Eva Christa (Cajsa Eva) Herveg f1735 i Filipstad.

Mellan 1753-1758 var han bosatt i Tororp, Klockrike fs och mellan 1759-1769 omväxlande i Kulla, Flistad fs och Skänninge fs. Före 1753 och efter 1769 är det oklart var Anders Berg befinner sig.

2024-06-07, 10:54
Svar #1

Utloggad Jan Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1392
  • Senast inloggad: 2024-07-12, 18:05
    • Visa profil
Hej Magnus,

Tyvärr känner jag inte till mönsterskrivare Anders Berg (fc 1718), men han tycks mig "passa in" som möjlig son till en viss Anders Andersson Berg eller till Per Andersson Berg. Det finns mer information om dem under diskussionsämnena Berg (under smed- och vallonsläkter) och under Brun / Bruun / Bruhn (under övriga släkter - B). Om du använder webbläsarens sökfunktion och söker på "skrivare" kommer du att hitta information om bl.a. en regements-skrivare och mönsterskrivare Thore Bruun i Östergötland.

Anders Andersson Berg gifte sig 1709 med Barbro Mårtensdotter Le Brun och om man "pusslar ihop" ovan nämnda bitar skulle mönsterskrivare Anders Berg möjligtvis kunna vara en son till Anders Andersson Berg och Barbro Mårtensdotter Le Brun, men självklart är nog sannolikheten liten att det stämmer.

Länk till diskussionsämnet om Brun / Bruun / Bruhn:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=69096.0

Länk till diskussionsämnet om Berg (smed):
https://forum.rotter.se/index.php?topic=67259.0

Länk till diskussionsämne (även om det nästan är bara jag som har skrivit  ;D ) om Barbro Mårtensdotter Le Brun:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=176804.0

Jag är mest intresserad av just släktnamnet Brun och bland mina anteckningar har jag skrivit släktnamnet Fahlberg en gång:

Vid dop, den 26/10 1690 i Riddarholmen fs i Stockholm (CI:1, sida 124), av bokbindare Mårten Zillroth och Anna Nilsdotter Fahlbergs barn, Christina Juliana, var vinskänk Anders Bruns hustru och bokhållare (Lars) Lundbergs hustru faddrar. (Lars Lundbergs hustru, Catharina Standaert, var svägerska till Anders Bruns dotter Maria.)

Släktnamnet Herveg låter bekant för mig i sammanhanget Berg/Brun, men tyvärr har jag inte hittat något skrivet om det. Möjligen hittar du något liknande släktnamn om du läser Carina Widells inlägg i ovan nämnda diskussionsämnen.

Vänliga hälsningar,
Jan

2024-06-12, 13:51
Svar #2

Utloggad Magnus Karlsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-06-12, 14:48
    • Visa profil
Tack Jan

Frågan om vid vilket regemente som Berg var mönsterskrivare kvarstår.

Jag tror dock att jag funnit att hans föräldrar var snickaren Bengt Andersson (d 1741) och Anna Regina Larsdotter (ca 1688-1748) i Skänninge. Det grundas på att jag funnit bouppteckningen efter Anders syster Maria (1725-1780) där flera släktingar anges:

…utan några bröstarfwingar; och instälde sig, jämte hr Rådmannen, såsom närmsta arfwinge Läderhandlaren Magnus Grönlund [gm Anders Bergs dotter Britta Lovisa] å egna och dess swågrars Lärogossarna Adolph och Malachias Bergs [Anders Bergs söner] wägnar; och i den Sahl dödas Broder Sämskmakaren uti Arboga mäster Gustaf Bergs ställe, såsom god man, Sämskmakaren härstädes Mäster Anders Lindström.

Skänninge rådhusrätt och magistrat https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0114053_00021

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna