ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Farsan inuit?  (läst 586 gånger)

2023-05-01, 10:37
läst 586 gånger

Utloggad Per Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 15:35
    • Visa profil
Hej! Har gjort ett DNA-test på farsan som gav svar 88% skandinav, 11.1% finländare och 0.9 % inuit. Min fråga är; när kan det där inuitiska inslaget ha kommit?? Kan det röra sig om tusentals år och före 1200-talet? Hur kan man gå vidare för att forska i detta? /Mvh Per

2023-05-01, 13:48
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:39
    • Visa profil
Jag fick en liten andel sardinier när jag gjorde DNA-test men de justerade senare resultatet och tog bort den biten. Det kan vara samma för dig, det kan vara feluppskattning. Det är ju inte direkt någon exakt vetenskap. Om det skulle vara äkta är 0,9% såpass mycket att du bör kunna se det i släktforskningen, längre tillbaka är det inte. Och inuiterna är såpass olika oss utseendemässigt att folk skulle reagerat när ett sådant barn föddes om modern och den hon var gift med var etniska skandinaver eller finnar så det kan inte vara fel fader heller. Men om inte du har sjöfarande norrmän eller liknande i släkten skulle jag säga att det är ett felresultat, "brus".

2023-05-08, 12:54
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den uppskattning som görs baseras på likhet mellan ditt DNA och specificerade befolkningsgrupper.  Att ditt DNA på något litet ställe liknar det som inuiter har säger egentligen inget om släktskap. Det kan lika gärna vara slumpen.

Själv får jag Nigeria med en lite procentsats, men det tror jag nog inte på.


2023-05-09, 21:22
Svar #3

Utloggad Anita Aamo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 21:25
    • Visa profil
Alle som tar en dna-test hos diverse selskaper må være klar over at begrepet "finsk" er en noe upresis samlebetegnelse for både samisk og/eller finsk/kvensk dna. Som kjent er det vanskelig å skille finner/kvener  og samer m.h.t. y-dna, noe som gjenspeiler seg i begrepsbruken.  I tillegg opererer f.eks. My Heritage med betegnelsen "inuitt", noe som i realiteten kan bety at man har et visst samisk innslag i slektstreet. Ofte kan man også få opplysninger man har en viss andel "sentralasiatisk" eller til og med "vietnamesisk" dna i resultatene sine, uten at dette betyr annet enn at man har en samisk tilknytning. Enkelte samer kan ha så mye som 20-25% asiatisk dra (inkludert såkalt "inuitt" og "sentralasiatisk") hos My Heritage. Andre selskaper  bruker derimot begrepet "asiatisk" og "sibirsk"uten å skille mellom de etniske begrepene i like stor grad som MH. Kort sagt: Selskapene opererer med forskjellige algoritmer, og begrepsbruken blir deretter. Dette må man med andre ord ikke ta altfor bokstavelig, men heller se det som et hint om at man kanskje har noen samiske forfedre.

2023-05-09, 21:41
Svar #4

Utloggad Maria Timashans

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 07:57
    • Visa profil
Till Mats - lyssnade just på ett föredrag om DNA-forskning av Peter Sjölund (öppet på MyHeritage) att det är ofta/de flesta får träffar i Afrika, och Nigeria är det befolkningsrikaste landet på kontinenten så troligen inget konstigt. Alla härstammar från Afrika enligt alla forskningar om hur landmassor rört sig m m och jag väljer att tro på forskning framför annat.

2023-05-09, 22:00
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag är säker på att det inte finns spårbara gensekvenser kvar bland de 700 000 punkter (av 3,2 miljarder) som företagen mäter på eftersom de är utvalda med omsorg, från den tid då människan utvandrade från Afrika, då de förresten kom från östra Afrika.  Det är bara slumpen som ger detta, och det är dessutom bara på ett av de fyra bolagen som detta framkommer. De andra tre har andra lustiga slutsatser, helt utan relevans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna