ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Catrina Persdotter från Dalskog  (läst 168 gånger)

2023-04-29, 19:59
läst 168 gånger

Utloggad Lena Kjellberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 14:38
    • Visa profil
Söker efter Catrina Persdotter född 17740404 i Dalskog enl. DB. Hittar ingen Catrina i FB.                                      Hon gifte sig 18050101 i Skållerud med Isac Svensson född 17811203 från Bohlet i Ånimskogs församling. De bosätter sig i Räfås, där de bor hela livet.                                                                                                                                                                                             I Skålleruds HFL /A1/3 sid. 136 finns Catrina som piga i Upperud Södra. När hon flyttade till Skållerud svårt att veta då det saknas årtal i HFL samt inga inflyttningslängder.                          Inga utflyttningslängder i Dalskog heller. Kan ju flyttat med familjen, (svårt att veta då man ej vet deras namn), eller ensam. Tacksam om någon kan tipsa.                                           MVH Lena Kjellberg

2023-04-29, 21:06
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Följer man mantalslängderna bakåt ser det ut som om Catharina flyttade in som piga på söder Upperud redan 1791, då hon var omkring 17 år. Först var hon hos Jon Hindrichsson, sedan flyttade han och in flyttade änkan Maja Olsdotter som sedan gifte sig med Lars Olofsson och Catharina var hos dom alla. Med andra ord är det nog samma Catharina som man ser redan på sidan 134 i Skållerud AI:3. Mitt på sidan ungefär, utan andra uppgifter än namnet. Men det hjälper ju inte mycket.

2023-05-01, 14:54
Svar #2

Utloggad Lena Kjellberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 14:38
    • Visa profil
Tack för hjälp!  Det man undrar är ju om födelsedatum stämmer, då jag inte hittar Catrina i FB.                                      Och inte föräldrarna, samt var de bodde i Dalskog. Det finns en i Dalskog FB /C/2 bild 45 född 17740416, där jag inte kan tyda namnet och jag tror att fadern heter Torsten från Hallonbyn. Borde ju heta Per.                                               I HFL Dalskog /A1/2 sid finns finns änkan Börta Larsdotter ned dotter Cherstin född 1774. Lite frågetecken??  MVH/Lena Kjellberg

2023-05-01, 18:32
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Jag tror inte Kerstin och Katarina är utbytbara här, båda finns om varandra i födelseboken så man verkade skilja dom åt. De är ju heller inte samma namn från början. Förutom Katrina/Katarina är det nog bara Cajsa och Karin som är varianter, även om man ser även de varianterna skilda från Katarina i dessa böcker.
 
Jag gick igenom hela Dalskog AI:2 och hittade ingen Katrina/Kajsa/Karin Persdotter där. Det enda som fanns var några flickor med det förnamnet men utan efternamn, någon med sin mamma och någon som fosterbarn hos andra familjer. Det kan vara någon av dem, svårt att avgöra. Men antingen har hon inte blivit införd i födelseboken eller så var hon inte född i Dalskog ändå. Hon kan vara född i annan socken och flyttade till Dalskog som liten, så att alla mer eller mindre glömt att hon faktiskt var född någon annanstans.

2023-05-02, 19:06
Svar #4

Utloggad Lena Kjellberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 14:38
    • Visa profil
Tack än en gång. Känns lite tråkigt att behöva ge upp, men jag har också gått igenom HFL, både i Dalskog och Skållerud. MVH /Lena Kjellberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna