ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petersson, Johan från Ölmstad  (läst 188 gånger)

2023-04-20, 17:40
läst 188 gånger

Utloggad Ninni Vickhoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 19:47
    • Visa profil
Nu letar jag efter Johan Petersson f 18/5 1831 i Ölmstad, emigrerade till USA 1854, se Ölmstad AI:18 s.136.
Kan någon se vart han hamnar ?

2023-04-20, 20:23
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Jag undersöker just nu emigrationen till Nordamerika från Vista härad. Jag kan möjlightvis hittat den Johan Petersson du nämner men det kan även vara en helt annan. Ifall det är samma så hamnade han i Waseco County Minnesota. Jag återkommer om jag får klarhet i det hela.
Är det en släkting till dig?

VH Klas

2023-04-20, 21:40
Svar #2

Utloggad Ninni Vickhoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 19:47
    • Visa profil
Spännande, jag håller också på med emigrationen nu, Johan Petersson är ingen direkt ana, men han var systerson till en av mina anor från Ölmstad, Anna Larsdotter.

2023-04-21, 10:15
Svar #3

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Ninni,

Det underlättar för dem som försöker hjälpa dig om du berättar mer om personen du söker. Till exempel föräldrarnas namn eftersom de kan dyka upp i vigsel- och dödsnotiser i Amerika. Likaså om släktingar emigrerat eftersom man gärna sökte sig till samma ställe.

Ibland kan bouppteckningar ge en ledtråd även om det tyvärr ofta står bara "vistas i Amerika" om en arvinge . När Johans mor Anna Larsdotter dör 1873 står det mycket riktigt så om honom. När fadern dör 1879 står det däremot att Johan finns i Iowa liksom ättlingar till hans döda syster Matilda. Vista häradsrätt (F) FII:19 (1876-1880) Bild 364 / sid 721 (AID: v77905.b364.s721, NAD: SE/VALA/01607).

För Matilda skulle det kunna stämma, om det är rätt makes dödsruna på Find a Grave, https://sv.findagrave.com/memorial/63516490/john-gustav-patterson. Enligt ett släktträd på FamilySearch var Matilda Peterson född 1829.

Nu verkar inte släkten hemma i Sverige ha haft vidare koll på Johan och Matilda så det är inte säkert att det stämmer att Johan vistats i Iowa. Och John Peterson är ett väldigt vanligt namn.

2023-04-26, 19:38
Svar #4

Utloggad Ninni Vickhoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 19:47
    • Visa profil
Tack, ska verkligen försöka bättra mig med det. För att kunna se bouppteckningar måste jag väl ha Arkiv Digital ? Just nu söker jag med SVAR och Ancestry, har inte kunnat se dem där, vad jag förstår. Men hur fick du fatt att även Matilda emigrerade ? Och hennes make och barn ? Var det via sökning i Family Search ? Hur sökte du då ? Det måste nog vara rätt make du har, även om barnens mor heter nåt annat enligt Findagrave, Matilda finns bara nämnd i en minnesruna där.
Hittar att Matilda emigrerar från Vadstena 1852.

2023-04-27, 09:59
Svar #5

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Ninni,

När det är knepigt att hitta en emigrant i Amerika så provar jag många olika sökvägar, oftast FamilySearch men även lokala databaser, och kan sällan efteråt säga exakt hur jag gick tillväga. Ibland anges också destinationen redan i svenska emigrationskällor.

Avgörande den här gången måste ha varit uppgiften i faderns bouppteckning att Matilda var död men att hennes ättlingar fanns i Iowa. Den kommer mycket riktigt från ArkivDigital vars skannade bouppteckningar sträcker sig längre fram i tiden än SVARs. Tilläggas kan att det i moderns bouppteckning (mars 1874) står att Matilda dött för omkring 4 år sedan, vilket stämmer någorlunda med död 1868.

Vad barnen beträffar står det så här i John Gustav Pattersons dödsruna: "He [ ] was married to Matilda Peterson, September 2, 1857. She died on August 25, 1868. To this union were born two sons and two daughters. The two latter died many years ago and the two sons, Sam and Albert, are the only children left." Av barnen som nämns på Find a Grave-sidan är det alltså bara sonen född 1870 som har en annan mor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna