Forum > Genetisk genealogi (DNA)

Kan farmors gamla tänder ge mig DNA?

(1/1)

Yvonne Friborg:
Är det möjligt att utvinna DNA ur gamla tänder och kan detta DNA i så fall jämföras med mina barns DNA som finns hos Ancestry?
Om svaret är ja, så kommer mina följdfrågor: Vilka företag gör detta? Vad kan det kosta?
Hälsningar/Yvonne

Marcus Wallin:
Det är absolut tekniskt möjligt att extrahera DNA ur tänder. Tändernas skick (ålder, hur de förvarars osv) påverkar kvaliteten av DNA:t. Det som nog sätter käppar i hjulet för dig är att det nog inte finns något företag som tillhandhåller en sådan tjänst för privatpersoner och sen tror jag inte att ancestry och dyl. sidor nödvändigtvis skulle acceptera DNA:t för analys. I korthet så kan det nog vara svårt om du inte själv har ett våtlabb och erfarenhet att göra framställningen och möjlighet att skicka iväg på egen hand till för sekvensering. Jag sökte lite snabbt på vilka tjänster som finns tillgängliga för privatpersoner som släktforskar men hittade inget som passade.

https://www.nature.com/articles/s41596-018-0050-5/

Yvonne Friborg:
Stort tack Marcus för ditt svar. Misstänkte nog att det kunde finnas svårigheter med att få fram något m a a att jag är privatperson.
Hälsningar/Yvonne

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion