ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver hjälp, Släktet Werner, Vittsjö Josef Anderson Werner Apotekare.  (läst 289 gånger)

2023-04-08, 14:27
läst 289 gånger

Utloggad David Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 12:56
    • Visa profil
Hej, är ny på detta forumet och vet inte riktigt hur saker och ting funkar men om man kan efterfråga hjälp så tänkte jag prova med det.

Jag behöver hjälp angående min farmors far. Han heter Josef Anderson Werner f. 27/4 d. 16/2 1930 och arbetade som apotekare, han verkar ha rest runt i hela riket under sin tid. Det jag har hittat hittills så hade Josef inga barn, men i och med min farmor blev en sk. oäkting så skrivs det kanske inte så mycket om det , kan även vara så att Josef levde ovetande om sin dotter. I bifogad bild hittade jag att det stämmer att Josef är fadern (Ulla Kristina var min farmor)
Man kan läsa om Josef på denna sida - https://www.geni.com/people/Josef-Werner/6000000044095602834 och där står det inget om någon dotter som Josef är far till.

Så långt bak som man kan se så bodde fäderna till Josef i skånetrakten, men jag begriper då inte hur han kunnat döps till Werner, följande beskrivs om efternamnet Werner "Det har tyskt ursprung. Det finns flera tolkningar av betydelsen. Enligt en förklaring är namnet bildat av namnet på folkslaget varner och ett ord som betyder krigare. Enligt en annan tolkning är betydelsen ungefär beskyddare"
Kan det vara så att Tyskland ägde Skåne när detta begav sig? (osäker)

Min egentliga fundering är om Josef hade något tyskt i sig, jag läser om Josefs bror Manne Werner som hade en fru med tyskt ursprung men hon blir jag inte släkt med för det, så om Josef Anderson Werner hade tyskt ursprung och därmed bör även jag ha lite "tyskt i mig".

Skulle vara jättetacksam om någon vill ta sig an att kolla upp detta, hur hamnade efternamnet Werner i detta släktet?

2023-04-08, 19:07
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:21
    • Visa profil
Joseph var det namn han hade vid födseln. Ingen i familjen kallade sig Werner förrän någon gång 1874-79, då de båda äldsta bröderna kallade sig Werner, syskonen (inkl Josef) följde efter från 1885, i varje fall enligt husförhörslängderna. Så du får nog fråga de båda äldre bröderna varför de tog namnet Werner, det var ju något som man bara gjorde vid den tiden. Fadern var Skolläraren Christer Andersson, så det "normala" vid den tiden var att han skulle kallas Josef Christersson, familjen tog alltså namnet Andersson efter sin far, ett bruk som började förekomma på senare halvan av 1800-talet.

2023-04-09, 10:16
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej David


Det är som Leif skriver här ovan Skåne har i historiens gång tillhört Danmark, men aldrig Tyskland


// Ulla:-)


2023-04-09, 13:01
Svar #3

Utloggad David Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 12:56
    • Visa profil
Joseph var det namn han hade vid födseln. Ingen i familjen kallade sig Werner förrän någon gång 1874-79, då de båda äldsta bröderna kallade sig Werner, syskonen (inkl Josef) följde efter från 1885, i varje fall enligt husförhörslängderna. Så du får nog fråga de båda äldre bröderna varför de tog namnet Werner, det var ju något som man bara gjorde vid den tiden. Fadern var Skolläraren Christer Andersson, så det "normala" vid den tiden var att han skulle kallas Josef Christersson, familjen tog alltså namnet Andersson efter sin far, ett bruk som började förekomma på senare halvan av 1800-talet.

Okej, tack för din efterforskning.
Mest troligt så kommer det då ifrån Josefs bror Manne som hade en maka med en tysk fader, Manne var inte äldst men det kanske blev så ändå..

2023-04-09, 18:50
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:21
    • Visa profil
Nej, Manne var född 1868 och då de äldre bröderna tog namnet Werner före 1879 så var alltså Manne högst 11 år, och då tror jag inte att han redan träffat sin blivande hustru. Inte heller tror jag att han vid den tiden hade så stort inflytande över sina äldre bröder att hans åsikt egentligen hade någon betydelse. Så du får leta efter en annan förklaring.

2023-04-09, 19:12
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att ett namn har tyskt ursprung betyder naturligtvis inte att alla personer som bär namnet också har tyskt ursprung.

Enligt vad som sägs här förekom förnamnet Verner i Sverige redan på 1200-talet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-04-09, 20:09
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:51
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt Arkiv Digitals register "Befolkningen i Sverige" finns det gott om personer med efternamnet Verner/Werner i Kristianstads län. Många av dem födda redan på 1700-talet.

Kanske har Josef och hans bröder återtagit ett namn som fanns i tidigare generationer i släkten? Det visar sig när du kommer vidare bakåt i forskningen.

Men de kan ju också ha tagit namnet efter en bekant - eller så gillade de bara namnet...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-04-10, 17:57
Svar #7

Utloggad David Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 12:56
    • Visa profil
Tack för alla idéer.

Har fått klarhet, Josefs bror Paul f.1858 blev född den 17 augusti, 17 augusti har namnsdagen Werner. Så på det viset kom det in i släktet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna