ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dop 2 månader efter födseln?  (läst 148 gånger)

2023-04-04, 22:11
läst 148 gånger

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Hej,
Med referens till Köping (H) C:1a (1652-1733) Bild 38 / sid 58 (AID: v40392.b38.s59, NAD: SE/VALA/00211), Brita Jon Larsson döps 22 maji i Källingemöre, men är född om jag förstår det rätt redan den 28 martii?
Vad står det i den lilla tilläggstexten? "Dopet confirmerat"? Och vad står det före? Kan det stå "Hämmadöpt d. 28 mart"?

2023-04-04, 23:11
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Du har läst alldeles rätt ...   ;)
mvh /staffan -- BFiles

2023-04-04, 23:13
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Ja, hemmadöpt 28 mars och sedan har dopet konfirmerats 22 maj. Det var vanligt med ett nöddop hemma om barnet inte verkade livskraftigt, för att det åtminstone skulle få någon kristning med sig om det dog. Om det är anledning här vet man ju inte, men de har hemmadöpt barnet samma dag som det föddes så de verkar ha skyndat sig. Annars kunde man tänka sig att familjen bott illa till på någon oländig plats och inte kunnat ta sig till det vanliga dopet, men Källingemöre ligger ju enligt kartan bara ett stenkast från Köpingsvik och Borgholm så det kan inte ha varit fallet här.

2023-04-05, 21:12
Svar #3

Utloggad Bengt Alverborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:28
  • Släktforskar på Öland och Estland/Lettland
    • Visa profil
Du har läst alldeles rätt ...   ;)

Tack Staffan. Helt otroligt. Jag kanske blivit bättre tack vare all fin hjälp jag fått här :)



Ja, hemmadöpt 28 mars och sedan har dopet konfirmerats 22 maj. Det var vanligt med ett nöddop hemma om barnet inte verkade livskraftigt, för att det åtminstone skulle få någon kristning med sig om det dog. Om det är anledning här vet man ju inte, men de har hemmadöpt barnet samma dag som det föddes så de verkar ha skyndat sig. Annars kunde man tänka sig att familjen bott illa till på någon oländig plats och inte kunnat ta sig till det vanliga dopet, men Källingemöre ligger ju enligt kartan bara ett stenkast från Köpingsvik och Borgholm så det kan inte ha varit fallet här.

Spännande! Jag har inte hört talas om varken nöd- eller hemmadop förut.

Tur att hon överlevde, eftersom hon blev min farmors farmors mormors farmor! Vad hade jag varit utan henne.
Och nej, Källingemöre är verkligen inte långt bort. Tyvärr får jag väl aldrig reda på anledningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna