ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rasmus Dahlberg  (läst 74 gånger)

2023-03-28, 10:21
läst 74 gånger

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 15:14
    • Visa profil
Hej.
Jag har en Rasmus Dahlberg, skomakare i Grevlunda (mtl 1776 tex) på slutet av 1700-talet där jag någonstans på vägen angett hans patronymikon som Jonsson. Följaktligen har jag som hans far angett en Jon Pärsson från Grevlunda men boendes på Hjälmaröd 16 från 1738/1742 (mtl). (En Rasmus föds 1732: Vitaby C:1 s. 79)
Nu hittar jag plötsligt en Rasmus Jonsson (Jönsson?) boendes i Hjälmaröd nr 22 från 1766 (mtl). Det verkar ju troligare att detta är sonen till Jon i samma by....eller?
Och när jag försöker kolla upp detta inser jag att jag inte vet var Rasmus Dahlbergs "Jonsson" kommer ifrån...jo, från Disbyt men där finns heller inga bevis, bara antaganden...
Någon som har denne Rasmus Dahlberg i sin forskning och kan få upp mig på rätt spår igen?
Är han Jon Pärssons son eller är det den andra - kan inte vara samme eftersom de får barn samtidigt 1771; den ene i Grevlunda, den andre i Hjälmaröd. (Vitaby C:1 s. 229/231)?
Mycket tacksam för svar...
lLena Sandell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna