ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniform med eklöv på kragen  (läst 392 gånger)

2023-03-26, 21:37
läst 392 gånger

Utloggad Maria Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:23
    • Visa profil
Detta fotografi taget i Malmö, finns i ett album som är från 1885.

Vad kan det vara för uniform?

2023-03-27, 02:27
Svar #1

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Blir lite avundsjuk, skulle också vilja ha sådana kragar.  :)

2023-03-27, 18:08
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Jag reagerade på den ovanliga triangeln ovanpå kragens broderade eklöv (jag instämmer med dig Lars, en sådan krage hade inte suttit helt fel, särskilt inte om man bär ditt efternamn  ;D ), och efter lite sökande hittade jag en snarlik uniform med samma kragbroderier som mannen på fotot bär (förvarad på Västergötlands museum, länk här https://digitaltmuseum.se/021028340825/uniformsrock), en uniform som beskrivs på följande sätt:
 
Uniformsrock, till lantmäteriuniform för kommissionslantmätare, av mörkblått kläde, åtta mässingsknappar framtill med en triangel omgiven av en öppen krans av eklöv och ekollon. Rocken knäpps inte med knapparna utan med två hyskor framtill. Ståndkrage med metalltrådsbroderi med mönster i form av eklöv, ekollon, kornax samt trianglar.
 
Mannen på fotot skulle alltså kunna vara en kommissionslantmätare?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-03-27, 19:36
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil

2023-03-28, 12:56
Svar #4

Utloggad Maria Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:23
    • Visa profil
Ja, Lasse, passande krage till dig  :D

Markus, du är verkligen mycket bättre på sökning än jag, tack för att du hittade denna posten i digitalt museum! Jag har en kommissionslantmätare i den släktgrenen, men han dog 1843, så jag får söka vidare på vem det kan vara. Kanske en bekant till familjen annars.

Tack Eva.

Jag tänkte att det nog inte var en militär uniform, men kom inte att tänka på lantmätare.

2023-04-06, 15:52
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Detta fotografi gav mig nya kunskaper, för utöver lantmätare tycks en uppsjö av statligt anställda haft liknande ämbetsuniformer en bit in på 1900-talet, med variationer på både knappar, kragar och hattar för att markera vilket statligt ämbetsverk de tillhörde.
 
Det var dock tråkigt att inte kommissionslantmätarspåret ledde till någon tänkbar kandidat, men som du säger kan det ju vara en bekant till familjen. Jag funderar på om det är möjligt att snoka fram vilka herrar som var kommissionslantmätare i fotoalbumets ägares hemtrakt omkring 1885, för att därigenom finna kandidater till mannen på fotot? Viktor Ekstrands bok Svenska landtmätare: biografisk förteckning 1628–1900 finns tydligen numera digitaliserad (https://digital.ub.umu.se/node/419445?fulltext-query=&preview=419445%2F8%2Fsimple%2F0) med ett par fotografier i inledningen, men jag tyckte mig inte känna igen mannen på fotot bland dessa herrar?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-04-10, 11:43
Svar #6

Utloggad Maria Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:23
    • Visa profil
Markus, ja, så många uniformer det fanns! Min https://www.wikitree.com/photo.php/5/55/Lundholm-27.jpg farfars far var jägmästare t.ex, och hade uniform.

Jag har fortfarande inte kommit fram till vem lantmätaren var. Jag hittade den digitaliserade biografiska förteckningen också och letade efter kända namn, men har inte kommit fram till något ännu. Löfmarck / Löfmark fanns i registret men inte som en av lantmätarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna