ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Johan Petter Hjort, död i Stralsund 1805-1806  (läst 262 gånger)

2023-03-26, 20:38
läst 262 gånger

Utloggad David_Book

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 11:03
    • Visa profil
Hej!

Ett spännande och tragiskt levnadsöde har dykt upp som ana i min forskning.

Johan Petter Hjort (ibland Hjorth), född 1780, bosatt i Nydala, i soldattorp nr. 88 Wälkö.
Han tillhörde Jönköpings regemente och Överstelöjtnantens kompani (senare kallat MO Härads kompani).

1805 förstärker Jönköpings regemente (en bataljon) den svenska armén i Stralsund för att gå i krig mot Napoleon. Pommerska kriget 1805-07.
Av allt att döma skickas Petter Hjort dit. I husförhören står angivet att han "dör i Stralsund maj 1806" (svårtytt, kan också vara 1805). Detta skulle ungefär sammanfalla med marschen mot Sachsen-Lauenburg. Hursomhelst är jag väldigt nyfiken på hans öde i Stralsund.
Vilka källor finns att tillgå? Finns det militära dödsböcker? Kommenderingsregister att slå i?
Det är mitt första möte med militära arkiv i forskningen och är nybörjare på området så tar tacksamt emot all form av hjälp.

Med vänlig hälsning,
David

2023-03-27, 02:10
Svar #1

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
En vanlig start brukar vara böckerna "Svenska Indelningsverket" av C. Grill. utgivna 1855-57 och brukar finnas att låna på bibliotek eller köpa, bl.a. som faksimilutgåva från 1988. Om man vet i vilken socken ens soldat var boende kan man i dessa böcker slå i dess sockenregister för att lokalisera vilket regemente och kompani soldaten tillhörde. Sedan går man vidare till Generalmönsterrullorna.

I ditt fall vet du ju redan både regemente o kompani och kan därför hoppa över Grills böcker och gå direkt till mönsterrullorna. Dessa är förda regementsvis och inom regementet kompanivis. Så i ditt fall söker du på Jönköpings regemente och börjar sedan med ett år då soldaten ännu är i livet, förslagsvis från 1804 eller 1805 och bakåt. Sedan bläddrar du fram till Överstelöjnantens kompani och i ditt fall sedan vidare till nr 88 - finns han inte där (han kan ha bytt nr) får du bläddra igenom hela kompaniet för att finna honom, med lite otur kan du få bläddra igenom hela regementet.

I generalmönsterrullorna kan man följa soldaten genom åren från det han antas till avsked. Ofta finns uppgifter om ålder och tjänsteår, ibland också hans längd eller frånvaro pga sjukdom, mm. Man kan också få vetskap om plats eller ort där kompaniet var stationerat det datum kompaniet mönstrades. En del regementen har också sin historia utgiven i bokform men hur det är med Jönköpings regemente vet jag inte.

2023-03-27, 08:58
Svar #2

Utloggad David_Book

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 11:03
    • Visa profil
Tack Lars för uttömmande svar!

Det är på pricken som du beskriver som jag har gått till väga. För att hjälpa andra i samma situation länkar jag ocksåtill det du beskriver hos Riksarkivet:

"Svenska indelningsverket" av C. Grill: https://sok.riksarkivet.se/grill
"Generalmönsterrullor": https://sok.riksarkivet.se/generalmonsterrullor

Men för Johan Petter Hjort tar det stopp där.

Jag kan följa honom i Generalmönsterrullorna till 1803, men sedan dyker han upp som "död i Stralsund" i husförhören.
Åren 1803-1806 är alltså i dunkel.

I böckerna "Svenska folkets underbara öden"http://runeberg.org/sfubon/ och "Anteckningar rörande regementenas historia" http://runeberg.org/mjantreg/ kan jag läsa mig till att bataljonen från Jönköpings regemente tilldelades Svenska Arméns 3:e brigad och deltog i marschen mot Sachsen-Lauenburg, men det vore oerhört spännande att hitta förstahandskällor kring den kommenderingen (ex. register över deltagande soldater, döda, sårade, skeppslistor osv.). Sveriges ledning bör ha fått officiella rapporter kring framstegen/motgångarna/truppstatus osv? Men ja, du har antagligen rätt i att man kanske bör söka närmare regementets egen historia.

Om det är någon som känner verk eller källor kring Jönköpings regementes historia eller Pommerska kriget 1805-1807 tar jag tacksamt emot alla tips!

Med vänlig hälsning,
David

2023-03-30, 20:08
Svar #3

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna