ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem betalar för DNA-kitet och vem administrerar det?  (läst 844 gånger)

2023-03-24, 17:08
läst 844 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag skulle vilja höra om det finns några här med erfarenheter av att kontakta lämpliga ättlingar för DNA-test för att lösa någon släktgåta, som i så fall vill berätta om hur ni gjorde.
Situationen i det här fallet är sådan att min frus mor och morbror delar 105,9 resp. 234,8 cM med en man vars mormors båda föräldrar är okända. Jag har arbetat länge på att hitta deras gemensamma anfader och är ganska säker på att ett syskon till min frus mormors mor är antingen den okände modern eller den okände fadern. Det är dock en stor skara barn det handlar om, som föddes på 1860- och 1870-talet, så det finns några att välja på. Vilket av barnen som är den anfader jag letar efter är förstås omöjligt att säga utan att det kommer någon mer riktigt bra DNA-matchning.
Tidigare fanns personens DNA bara hos FTDNA men nu i dagarna dök äntligen mannens DNA upp hos MyHeritage där det finns många fler testade och bättre verktyg, om man betalar de 324 kronorna som en engångsavgift vilket jag har gjort för både min frus mor och morbror.

Om man är programledare för ett program hos SVT, som letar efter okända föräldrar och har tillgång till en stor påse pengar, så är det förstås inte svårt, för vem säger nej om de blir uppringda av SVT som frågar om de får låta DNA-testa dem? Men hur gör man om man inte är en sån programledare? Mer specifikt, vem betalar i så fall för DNA-kiten, och vem administrerar dem? Man kan förstås också undra vad som hände med de där DNA-kiten som SVT beställde efter att programmet var slut. Någon måste väl fortsätta administrera dem så att det finns någon som svarar om nya DNA-släktingar hör av sig i framtiden?

Om jag vill lösa den här släktgåtan så vore förstås ett sätt om jag kontaktade lämpliga ättlingar i några av de olika släktgrenarna efter min frus mormors morföräldrar och frågade om de skulle kunna tänka sig att låta sig DNA-testas för att lösa den här släktgåtan. Så här långt har jag bara väntat på att några av dem ska dyka upp i matchningslistan, men det kommer kanske aldrig hända utan lite hjälp på traven.

Det är en intressant släkthistoria i sig också. Barnet med okända föräldrar föddes i Malmö 1891 och det ser ut som om modern då åkte från Kalmartrakten, som det här handlar om, till Malmö för att föda barnet i hemlighet där. Frågan är vad som hände som motiverade det hemlighetsmakeriet? Var hon för ung för att ta hand om ett barn? Och visste fadern också om det eller hade han stuckit tidigare? Kanske kommer några av frågorna få ett svar och och när jag får veta vilka de är.

2023-04-22, 21:54
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns inget generellt svar på din fråga.

Vissa betalar testerna som de önskar att andra ska ta för att svara på de egna frågorna . De kan då också administrera kiten , om den testade inte vill.  Naturligtvis kan båda ha log in till kiten om så önskas.   
Andra berättar om vad som kan finnas att hitta och då kanske den andre blir intresserad och vill vara med, kanske betala allt eller om de delar på kostnaden.

Så, kan du få dem intresserade så kanske de betalar, annars får du nog göra det själv.

2023-04-22, 22:13
Svar #2

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Tack!

Det är intressant att höra andras synpunkter på det här. Det viktigaste i den här frågan är nog ändå vem som ska administrera kiten. Jag administrerar redan 12 kit för mina egna och min frus släktingar. I det här fallet är jag egentligen bara intresserad av att det kommer in testade personer i andra avlägsna släktgrenar. Jag hade motvilligt kunnat ta på mig att administrera de kiten också, men i varje fall borde ju någon administrera dem. Någon som svarar på förfrågningar från andra om de kiten och som ombesörjer så att det finns relevant information, som ett släktträd t.ex. Så därför är jag också lite nyfiken på vad som hände med DNA-kiten efter att SVT:s genjägare hade avslutat sina inspelningar. släppte de bara ansvaret för alla kit vind för våg sedan?

Det att inga har kommenterat det här inlägget förut gör att jag anar att det är få som har kontaktat mer avlägsna släktingar för att låta testa dem. Det är nog som jag sa också enklare om SVT kommer och frågar om det än om vem som helst gör det. Det bästa hade förstås varit om en ny kampanj rent generell thade fått fler att testa sig, för då skulle alla snart också få fler värdefulla träffar.
Jag har inte gått vidare med det här med att hitta fler avlägsna släktingar att testa, men jag har samlat på mig ett antal olösta fall nu där jag inte kommer vidare förrän det finns bättre träffar.

2023-04-22, 22:40
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag tror inte bristen på svar beror på att det är få som låter testa andra, det är nog så att de har fullt upp med att rekrytera och administrera andras kit. Vet att det finns de som har använt upp till 35 kit för att lösa släktgåtor :-)

2023-04-23, 10:55
Svar #4

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:03
    • Visa profil
Jag har betalt kitet för dem som jag önskat ska topsa sig för att lösa gåtan på vem som är min okända far. Tycker inte att jag kan begära att de ska betala för kitet.

2023-04-23, 12:49
Svar #5

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Det låter rimligt, men administrerar du också alla kiten? Eller gör de du topsat själva det? Det bästa vore förstås om man kunde värva lite nya släktforskare i de mer avlägsna grenar man behöver få testade så att man kan samarbeta om släktforskningen och har någon som vill administrera kiten  :)

2023-04-23, 18:02
Svar #6

Utloggad Ingrid Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 10:03
    • Visa profil
Ja jag administrerar kiten. De som är intresserade har tillgång till resultatet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna