ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ångbåtsresturatris  (läst 156 gånger)

2023-03-22, 00:11
läst 156 gånger

Utloggad Bodil Lindqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:22
    • Visa profil
Efter en massa sökande via DNA kunde jag fastställa modern till ett barn fött 5 jan 1912 av okända föräldrar i Göteborg. Via en hel del forskning tror jag mig ha hittat en far till barnet också. Carl Flodin mönstrade på ångaren Tord i Gävle 1911 men rymde redan i augusti samma år. Modern till barnet som föddes hette Tyra Kristina Dahlström/Kinnlund hon var född 11 nov 1884. Maken övergav henne och de två små barnen och Tyra verkar att ha gett sig av på diverse resor. I Församlingsboken står yrket angivet som ångbåtsresturatris. (antar att sjömän behöver en kocka ombord?) Så nu till min fråga. Kan hon ha funnits ombord på ångaren Tord våren 1911? I besättningslistorna finns ju bara männen(sjömännen) upptagna. Tips på om eller var jag kan få bekräftat var hon befann sig maj 1911.
Ps. Hon födde även ett barn 1909 i Stockholm även där med okända föräldrar.

2023-03-22, 12:31
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:58
    • Visa profil
En ångbåtsrestauratris (eller ångbåtsrestauratör) drev servering på en passagerarbåt. Den som lagade mat på ett lastfartyg kallades kock (eller kocka om det var en kvinna) och skulle också vara mönstrad.

2023-03-22, 16:17
Svar #2

Utloggad Bodil Lindqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:22
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Låter ju vettigt. Men hur kan jag hitta vilken båt hon var resturatris på?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna