ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wångblad, Anders från Göteborg  (läst 170 gånger)

2023-03-20, 21:58
läst 170 gånger

Utloggad Andreas Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-04-15, 22:05
    • Visa profil
Anders Wångblad är en av mina äldre anor på min morfars sida. Jag hittar honom först i en vigselnotis i Nödinge:

C0042718_00141

Där han gifter sig med Maria Risberg från Nödinge. I notisen står det att Anders är från Göteborg och där kan man hitta fler Wångblad, men jag vet inte i vilken församling jag ska leta efter Anders födelsenotis. Jag förstår inte riktigt hur församlingarna är uppdelade i Göteborg. Anders föddes enligt husförhörslängderna i Nödinge och Starrkärr 1766-07-15, men jag kan inte hitta mer information om var han kom ifrån.

Har ni något tips om var jag skulle kunna leta vidare efter födelsenotisen och hans föräldrar.

Vänligen

Andreas

2023-03-23, 23:48
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
1766 fanns inga territoriella församlingar i Göteborg. Den största församlingen var Gustavi (Domkyrko). Så fanns Kristine som från början var en tysk församling men så småningom fick en svensk avdelning. Ytterligare församlingar som bör kollas är Garnisonsförsamlingen, Hospitalsförsamlingen och Örgryte dit förstaden Majorna hörde. Det finns även en del Wångblad med anknytning till Norra Vånga i Skaraborgs län.

2023-03-24, 22:18
Svar #2

Utloggad Andreas Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-04-15, 22:05
    • Visa profil
Hej Harald!

Tack för ditt svar. Jag har tittat lite på Wångblad i norra Vånga, men den släkten verkar vara för ung för att vara samma som Anders. Det finns lite bouppteckningar och annat från Göteborgsområdet från en äldre Wångbladssläkt som verkar vara mer rimlig. Jag ska kolla runt i församlingarna som du tipsade om och se om jag får napp.

Tack igen!

Andreas

2023-03-25, 12:05
Svar #3

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 838
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:07
    • Visa profil
Det är inte givet att fadern hette Wångblad. Han kan ha tagit namnet själv. För Göteborgsförsamlingarna finns maskinskrivna alfabetiska register till kyrkböckerna upprättade på 1940-talet, så man behöver inte leta i alla böcker. Eftersom de är upprättade på Landsarkivet ingår de inte i kyrkoarkivet, men de finns under församlingen hos ArkivDigitial.

2023-03-25, 13:04
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5124
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:34
    • Visa profil
Den Anders som föddes på exakt det datumet i Norra Vånga socken, är han undersökt? Skulle han flytta till Göteborg och behöva att borgarnamn skulle han förmodligen ta något på Wång-.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna