ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marias föräldrar  (läst 84 gånger)

2023-03-20, 15:56
läst 84 gånger

Utloggad Andreas Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-04-15, 22:05
    • Visa profil
Hej!

Maria föds 1765-03-07 i Starrkärr.

Starrkärr C:2 s54
v15757.b32.s55

Jag har svårt att läsa vad som står i födelsenotisen, och jag är nyfiken plats och hennes föräldrars namn. Jag har bläddrat runt i husförhörslängderna i Strarrkärr för tiden då hon skulle kunna bo tillsammans med sina föräldrar utan att hitta henne.

Den Maria som jag egentligen är på jakt efter är Anders Wångblads fru, som dyker upp första gången på Backa Säteri i grannförsamlingen Nödinge.

Mitt på högra sidan, 25 år gammal:

v15853.b9.s7
C0042704_00038

Fem år senare gift med Anders, från samma husförhörsvolym:

v15853.b21.s5

Den Maria har samma födelsedatum som Maria från Starrkärr, men har tagit namnet Risberg. Om jag kunde få tytt föräldrarnas namn i Strarrkärr så skulle jag till exempel kunna söka på bouppteckningar för dessa och hitta en mer konkret koppling än bara namn och födelsedatum.

Kan någon hjälpa mig med vad som står i födelsenotisen eller har någon annan information som kan kasta ljus på varifrån Maria Risberg skulle kunna komma ifrån annars.

Ha det gott

Andreas

2023-03-20, 16:36
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
1765
Martii 7 född, 8 döpt
Maria
Mannen Pehr Carlßons och Hustru
Bärta Andersdotters dotter i Snäcke bruk.
Hälsar vänligen
Maud

2023-03-20, 20:24
Svar #2

Utloggad Andreas Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-04-15, 22:05
    • Visa profil
Toppen, tack Maud!

Jag hittade att Pehr dog 1774 och att Bärta/Börta Andersdotter bor kvar i Snäckebäcken. Maria får lämna när Pehr dör och flyttar som barn förmodligen till Nödinge. Jag hitter inga bouppteckningar etter varesig Pehr eller Bärta i Starrkärr dock.

Ha det gott.

Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna