ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att tyda texten  (läst 165 gånger)

2023-03-19, 06:34
läst 165 gånger

Utloggad Sam Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:36
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att tyda texten?
ArkivDigital: Västra Vram (L) CI:1 (1688-1717) Bild: 57 Sida: 49
Födelsenotisen inleds med "Dom: Quasim: d( 5 Ap: döptes ett ?? o=äkta barn war Karna Åkesdotters i Ryd ......

Behöver hjälp med texten jag har markerat med ??

2023-03-19, 09:37
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Dom Qvasim: d 5 Ap döptes ett o äkta barn war Karin åkesdotters i Rya, Toor Swensson(?) i Föderöd(??) är barnafader,
suspect bängta, Barnets namn Nills, Ola Nills i Tullsåkra  (hans namn kan höra ihop med Bengta som bar barnet)
Test, Anders Andersson i Tullsåkra o Hindrick i Rya,NIls Måns. hustru i Rya och åke Joans Bängta.

2023-03-19, 11:31
Svar #2

Utloggad Sam Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:36
    • Visa profil
Tack Margaretha, men det var texten efter "ett" och markerat med ??, som jag var ute efter.
"Dom: Quasim: d( 5 Ap: döptes ett ?? o=äkta barn ......."
Kan det stå St: Michell ? Det låter som ett helgon men Quasim. kanske kallas annat också så det skulle vara en benämning på en helgdag. Det är lite knepigt att det är insprängt i texten.

2023-03-20, 22:57
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Sam!
 
Texten hör till notisen ovanför; där sägs det ju att ”Dom: Oculi [1 Martij] döptis Min lilla dotter wed Namn Anna”, och eftersom detta barns fader – som uppenbarligen själv skrev notisen – glömde att ange sitt namn i notisen så undertecknade han istället notisen i efterhand med ”M: Nillsson” nedanför raden, vilket gjorde att efterföljande notis den 5 april fick ”maka lite på sig”. Vid denna tid förde ju ofta klockaren kyrkoböckerna, och i Västra Vrams pastorat hette klockaren år 1703 mycket riktigt Mårten Nilsson (ca 1666-1721), så det är alltså han som har skrivit in sitt eget barns födelsenotis i kyrkoboken.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2023-03-21, 06:15
Svar #4

Utloggad Sam Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:36
    • Visa profil
Hej Markus!

Det hade jag inte tänkt på, tack Markus för din hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna