ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tomas Larsson och tre tingsprotokoll  (läst 180 gånger)

2023-03-12, 17:06
läst 180 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag behöver få läshjälp för tre paragrafer i tingsprotokoll som berör min ana Tomas Larsson i Åsen i Malmbäcks socken. Jag förstår många enskilda ord men är osäker när det gäller meningsbyggnaden och vill inte riskera att missförstå innehållet.
Det finns inga paragrafnummer men ärendena utgör enskilda stycken. Det ena gäller ett ifrågasättande av Tomas kvalifikation för att väljas till nämndeman i tinget. Det antyds att han är född ”oäkta” och beslutet blir att han vid kommande ting ska bevisa hur det ligger till. När det sker uppfattar jag att han ska vara avlad då hans föräldrar är trolovade men att fadern kommenderas utomlands (soldat?) innan vigseln äger rum. Blir vigseln ens av senare? Dör fadern? Det tycks som att beslutet ändå blir positivt för honom.
Jag anger Arkiv Digitals hela länksträng.
Frågan (vänster sida stycke två): Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAAAC:29 (1675-1680) Bild 3210 / sid 93 (AID: v190306.b3210.s93, NAD: SE/VALA/0382503)
 Svaret (första ärendet, inom lyckta dörrar, som avslutas på följande sida):
 Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAAAC:61 (1681-1686) Bild 30 (AID: v190338.b30, NAD: SE/VALA/0382503)
Tio år tidigare har Tomas Larsson varit med om en tvist i samband med köp av ett par oxar. Den ena oxen dör och om jag förstår det rätt vill Tomas få tillbaka köpesumman, eller del av den (Vänster sida översta stycket): Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län (F) EVIIAAAC:28b (1665-1674) Bild 1800 (AID: v190305.b1800, NAD: SE/VALA/0382503)
Tacksam för svar!
Anders Fritzson 

2023-04-01, 16:32
Svar #1

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Hej!
Det har gått några veckor sedan jag bad om tydningshjälp av protokollen som jag nämner här nedan. Ingen har svarat och jag kan tänka mig att jag begärt lite för mycket när det gäller textmassan. Vet inte?
Men kanske någon ändå vill hjälpa mig att "konfirmera" mina egna antaganden när det gäller innehållet? Jag har alltså en viss uppfattning om texterna men inte kunnat "sy ihop" en sammanhängande text.
Vill någon ge en kommentar?
Hälsningar!

2023-04-01, 16:44
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Jag har missat denna tråd, annars hade jag nog svarat tidigare, detta är ju ett intressant fall. Så här tror jag det står i första protokollet:
 

Emoth nämbdemannen Thomas i Åsen Landz Gevaldiern
Knut Erichsson protesterade, emädan han war medh närf-
waren när kon togs ifrån Pehr Swensson, alldeles emoth
Befallningsmannens wälbet: Lars Kiällmans willie och we-
tenskaph, skall och så bem:te nämbdeman wara af oächta sängh
födh, förmenades honom derföre icke wara wärdigh att
förträda nämbdemans tiänst och embete, det Thomas i Åhsen
intet kunde emotsäija eller beneka, dätta ährande blifwer
till hr. häradshöfdingens egen ankombst på nästa tingh differerat och
upskutet.


2023-04-01, 16:58
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Andra delen:
 

Eftersom på senaste tingh är blefwet nämbdemannen Thomas Lars-
son i Åhsen förekastat, som skulle han icke wara af ächta sängh
födder, och således owärdigh att sittia uthi något nämbde-
mans Rum, altså blef nu inom lychte dörar, effterfrågat
huru ther medh kunde wara beskaffat, hwar wedh Tho-
mas framwijste tränne attester, dhen ene om sine för-
älldrar, at dhe hafwa warit troolåfwade medh hwar an-
dra, men för än ächtenskapet kunde fullbordas, är sedan
worden affärdhat på tågh i fiände landh, dherest han och
är blifwen slagen, hwaruppå och sedermehra, i förmågo
af dhen andre attesten, är wordet wedh tinget förfrågat
huru wijda han Thomas, effter sine föräldrar måtte ärfwe,
då han effter lagh är ehrkiändh blefwen för adelkåhnu
barn, emädan föräldrarna woro prästfäste, och hafwer
han således tagit arf såsom ächta, dy kunde honom och
förthen skull, eij häller nu förnekas, att wijdare sittia
uthi nämbden, hälst han dher för dhetta en långligh tijdh
suttit, och ingen honom förra om sådant tilltahlat, uthan
effterläts medh dhen förmahningh, att han skall achta sigh
wäll uthi sitt Embetes förrättande, ifrån sompe(?) och dryckenskap
och sigh skickeligen förhålla, så att han icke genom något sitt egit
förseende, giör sigh till nämbdemans tiensten owärdigh.

2023-04-01, 17:06
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Och tredje.
 
Samma dagh, framkom Thomas Larsson i Åhsen och kärade
moot Måns Jönsson i Lilla Gödebergh å frälse om ett
paar unga oxar kiöpte för 8 Rdr, sedhan legde them i
2 åhr, men när dhe heemkiördes war dhen eene siuker
öfre halsen war upswullen, blef liggiandes doch stucken
till dödz effter ingen förhopningh war om lifwet. Doch
giömdes kiött och huudh som skeedhe 14 dagar för Micka-
elis. R: omsijder förlijktes Måns gifwer Thomas 6 mr.
k. mt: dher medh såthe affträdde.

2023-04-01, 17:44
Svar #5

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack Kalle för ett så snabbt svar. Så väl att jag "tog upp tråden" :)
Återstår för mig att förstå innehållet lite bättre men jag känner att jag nog ändå varit på väg i rätt riktning.
Får jag bara be om hjälp med några ord eller uttryck:
Svar 1: Vad kan titeln(?) "Landz Gevaldiern" står för? Och tydligen är det något tidigare ärende "om en ko" som retat upp Knut Eriksson, inte bara frågan om Tomas som "äkta barn" som det ju sedan helt handlar om.


Svar 2:"Blifven slagen" tolkar jag som att fadern stupat i fält och att "bevisningen" i fortsättningen handlar om att han fått ärva sina föräldrar. Men vad betyder "adelkåhnu barn"?
Det sägs att han uppvisar "tränne attester" men den tredje tycks inte fullföljas i protokollet?


Svar 3: "legde dem i 2 åhr" = "använde dem i 2 år"? Dog den ena oxen först 2 år efter köpet? Då kan man ju undra vilken "reklamationsrätt" som gällde. Men tydligen fick Tomas tillbaka 6 av de 8 riksdalerna?


Tänker jag rätt?

2023-04-01, 17:57
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
En landsgevaldiger var någon form av polis, jag vet inte vad skillnaden på en sådan och länsman var.
 
Adelkånu barn ja, jag googlade själv på det ordet och enda träffen var från ett annat gammalt tingsrättsprotokoll här på forumet. Men en kvinna som fick oäkta barn kallades för kåna, så det är i alla fall andra halvan av ordet. Adel eller odel är ju ett gammalt ord för bördsrätt. Men jag vet inte exakt hur det skall förstås här, annat än att det förmodligen var ett ålderdomligt ord redan då.
 
Tredje attesten saknade jag också men den kanske inte var tillräckligt viktig för att ta upp i protokollet?
 
Legde är nog en annan stavning för lejde, att leja är att hyra något eller betala någon för att utföra en tjänst. Men han betalade riksdaler och fick tillbaka marker, jag vet inte hur förhållandet mellan dem är men jag tror riksdalern var mer värdefull?

2023-04-01, 18:24
Svar #7

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Mycket intressant med alla dessa gamla ord. Och det är ju också gamla protokoll. Tack för ledtrådarna.
När det gäller oxarna  och att de hyrdes ut (lejdes) tror jag nu ska förstås som att Tomas först köpt dem (av tredje person), sedan lejt ut dem till Måns i 2 år och att den ena oxen dog när de skulle återlämnas till Tomas. Uppgörelsen blev att Tomas då fick ersättning för sin förlorade oxe. Hur stor hyresersättning han fått ingår inte i resonemanget. Den här tolkningen känns i alla fall rimlig.


Tack för all hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna