ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Peter Petersson  (läst 125 gånger)

2023-03-09, 23:02
läst 125 gånger

Utloggad Birgitta Strandberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Hej! Jag har kört fast ordentligt när det gäller Anders Peter Petersson. Det tidigaste jag hittat är i A1:9 sid 75 då han är dräng i Öfre Yxnö. Då anges han vara född 3/1 1817 i S:t Anna men jag kan inte hitta honom i födelseboken där.
Skulle vara väldigt tacksam för hjälp att hitta hans föräldrar.
Birgitta

2023-03-09, 23:44
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 20:08
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Hej!
Om årtalet är rätt så finns det tre möjliga Anders Petter födda i S:t Anna.
25/1, 21/2 och 12/5.
Har du försökt att följa dessa framåt för att se om någon av dem dyker upp vid torpet Sundhaken?

2023-03-10, 22:01
Svar #2

Utloggad Birgitta Strandberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 15:49
    • Visa profil
Hej igen! Visst har jag försökt följa de tre Anders Petter som du skriver om Ulf. De två första passar inte in eftersom faderns namn inte stämmer. Den ene dör som spädbarn och den andre flyttar från socknen.
Alltså återstår bara A P född 12/5. Han är född som oä son till Maria Hemmingsson. Det är mycket som talar för honom men jag har svårt att få fram något riktigt bevis. Precis som den A P som jag letar efter så finns han i trakterna av Langö och Yxnö. Modern Maria dör 1834 på Langö men finns inte där då i husförhörslängden utan i fattighuset med sonen. Oklart vart han tar vägen efter det. Troligtvis är det han som är drängen i Sundhaken. Kan bara hitta en Anders Peter Petersson i A1:9.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna